Zomer 2016 (D, A, I, CH, F, L, B)

Een reis door Midden-Europa..!

Würzburg (D) 18 juli – 22 juli 2016

Rond 09:00 uur begon onze trip die ons uiteindelijk 3620 km door het midden van Europa (Duitsland, Oostenrijk, Italië, Zwitersland, Frankrijk, Luxemburg en België) zal leiden. Het was zonnig en rond de 27 graden. Niet het ideale reisweer gezien The Small White geen airco heeft. Tegen 13:00 uur de eerste stop gedaan om een broodje te eten. De Duitse grens hadden we toen al een paar uur geleden gepasseerd. Vanwege het weer wat extra tussenstops gedaan. Rond 17:15 uur arriveerden we bij kampeerplek voor de komende nachten; WSC Eibelstadt.
Het welkom was niet super enthousiast. De beheerder was nors en niet echt vrolijk te noemen. Wij mochten zelf een plekje uitzoeken op het grote grasveld waar een aantal caravans en campers stonden. Na soep een broodjes hebben wij een kleine wandeling gemaakt om de omgeving te verkennen, gevolgd door een relaxed avondje Rummikubben.

De volgende ochtend zijn wij als eerst op zoek gegaan naar een supermarkt (Tegut). Deze was op loopafstand. Wij hebben de nodige boodschappen gedaan voor de komende dagen. Rond 10:00 uur zijn we op de fiets gestapt richting Würzburg. Daar hebben we als eerste de Festung Marienberg bekeken. Een indrukwekkend gezicht zo boven op de heuvel en uitzicht over de oude stad. Hier hebben wij uiteraard genoten van de curryworst en pretzels. Op het einde van de dag zijn we weer terug gefietst richting de camperplaats en stond er sla met puree op het menu. Na het eten hebben we nog ongeveer een route (Kapellenberg) van 10 kom gefietst. Het fietsen viel iets tegen met de steile weggetjes. het was een mooie dag met de zon hoog aan de hemel.

Woensdag was het nog een graadje warmer en de zon scheen al lekker toen we buiten aan het ontbijten waren. Voor vandaag stond een boottocht op de Main op het programma om de zomerresidentie en bijbehorende tuinen van de Bisschop in Veitshöchheim te bekijken. Helaas mochten er binnen geen foto’s gemaakt worden. Na het zien van het slot, zijn we nog even wezen zwemmen in de Main.

De volgende dag was de laatste dag in Eibelstadt. Wij zijn weer op de fiets gestapt richting Würzburg. Vandaag hebben wij Residenz Würzburg bekeken (helaas ook hier mocht je geen foto’s maken maar wat een indrukwekkend gebouw! GOOGLE), wat geshopt en de stad verder verkend. De dag hebben we afgesloten met een schnitzel bij het Schnitzelhäusle. Heerlijk!

Vipiteno; Autoporto Sadobre (I) 22 juli – 23 juli

Vrijdag ging de wekker om 07:00 uur en na het ontbijt hebben we de tent ingepakt om onze reis richting Italië te vervolgen. Rond 14:00 uur hebben we de Oostenrijkse grens bereikt en getankt. Via de Brennerpas zijn we rond 16:30 de Italiaanse grens gepasseerd, eerder dan verwacht waardoor de tussenstop dus in Italië was. Een grote camperplaats bij een parkeerplaats voor truckers. Van alle gemakken voorzien.

Ravenna (I) 23 juli – 30 juli 2016

Zaterdag zijn we rond half tien vertrokken van de camperplaats. Het was bewolkt en regenachtig. het was een stuk drukker op de weg en wij hebben ook een aantal keren in de file gestaan. Rond 17:00 uur waren wij op Camping Piomboni! Na het opzetten van de tent hebben we een heerlijke pizza gegeten op de camping. ’s Avonds hebben we de omgeving een beetje verkend.

Zondag hebben we rustig aangedaan, het strand verder verkend en gezwommen. Het weer was nog niet echt fantastisch.

’s Maandags hebben we lekker ontbeten. Toen we richting Marina di Ravenna wilden fietsen viel er een kleine onweersbui. Gelukkig waren we nog niet vertrokken. In de namiddag was de zon weer terug en hebben we nog even gezwommen. ’s Avonds was het tijd om de bar te bezoeken.

Vandaag hebben we de hele dag op het strand gelegen. Genieten van de zon en de zee. Esther kreeg een mooie vlecht in haar haar. In de namiddag zijn we op de fiets gestapt om de winkels te bekijken in Marina di Ravenna. Daar hebben we ook een hapje gegeten bij Pilar. Esther dacht dat ze pasta besteld had, echter bleek het een heerlijke steak te zijn. Het voorafje van mozzarella met ham viel ook erg in de smaak. Ricardo had de scherpste pizza besteld. Uiteraard hebben we ’s avonds nog even een drankje gedaan ter ere van Fabienne’s derde verjaardag!

Donderdag was het weer warm, ter verkoeling en om de verbrande huid te sparen hebben we eerst een wandeling van 12 km door het oude bos achter de camping gemaakt. Daarna zijn we nog even op de fiets gestapt om een stukje te fietsen. In de loop van de middag hebben we een opblaasbare band gekocht om lekker te kunnen dobberen in de zee. ’s Avonds hebben we zelfs nog even gedanst!

Cultuur was het thema vrijdag. ’s Morgens zijn we op de fiets gestapt om Ravenna te ontdekken. Wat een prachtige stad met veel historie. De stad wordt ook wel mozaïkstad genoemd, je ziet het in alle historische gebouwen terug. Na het stallen van de fietsen hebben we met behulp van een plattegrond alle bezienswaardigheden bekeken:

Adembenemend…!

Na het bezoek zijn we terug gefietst en hebben de verkoeling van de zee opgezocht.

De volgende dag zijn we op de fiets gestapt om een stukje te touren. Bij Marina di Ravenna zijn we op een pontje gestapt en zijn wij via Marina Romea richting Caselborsetti gefietst. Lekker door de bossen voor de nodige verkoeling. Daarna uiteraard snel het strand weer opgezocht. De laatste dag in Piomboni hebben wij afgesloten met een pizza op de camping en genoten van de “bonte avond” waar niet iedereen even zuiver zong.

Neuenkirch; BP (CH) 30 juli – 31 juli 2016

Zaterdag ging de wekker weer vroeg. De tent ingepakt en de reis richting Attert, België gestart. De tussenstop was in Zwitserland gepland een route van ongeveer 6 uur. Helaas bleek de realiteit iets anders te zijn. Uiteindelijk heeft de trip 12 uur in beslag genomen. Rond half 10 zijn we vertrokken vanaf de camping en kwamen niet ver buiten Ravenna in de file te staan vanwege een ongeluk. na deze file was de weg richting Zwitserland redelijk te doen zonder veel oponthoud. Bij een grote Autogrill geluncht, heerlijke pasta! In Zwitserland als eerste een flinke onweersbui met bijbehorende regen en hagel op ons dak gehad, daarna begon de fileleed pas echt…! Voor de Gottardtunnel was het druk en hebben we uiteindelijk een kleine 3 uur moeten wachten. Rond 21:00 uur geprobeerd een camping op te zoeken, helaas bleken deze allemaal vol. Wij zijn uiteindelijk maar gestopt op een grote parkeerplaats waar meerdere caravans en campers hun toevlucht hadden gezocht.
Zwarte zaterdag!

Attert 31 juli – 7 augustus 2016

Rond half acht heeft Ricardo een ontbijtje gehaald met verse koffie en croissants bij de plaatselijke pomp. Wij zijn rond half 9 weggereden van de parkeerplaats om richting Attert te gaan. De reis ging voorspoedig en het was in verhouding tot zaterdag rustig op de weg. Helaas, helaas bleek de reservetank van de Peugeot iets minder inhoud te hebben dan Ricardo had verwacht met als gevolg dat we met een lege tank langs de weg kwamen te staan. Esther is richting het dichtstbijzijnde benzinepomp gelopen, echter werd hier niet echt geholpen. Met veel pijn en moeite kreeg ze een jerrycan diesel mee. Jammer genoeg werkte dit niet. Er zat lucht in de leidingen en de auto startte dus niet! Uiteindelijk de Franse afsleepdienst bij de auto gehad die de auto weer aan de praat kreeg gelukkig. Na het betalen van €200,- konden we onze weg weer vervolgen. Een heel duur leermomentje voor Ricardo. We kwamen 2 uur later dan verwacht rond 18:00 uur aan op Camping SUD. Hier hebben we genoten van friet!

Op maandag hebben we lekker uitgeslapen. De camper was leeg qua brood en beleg. Er moesten dus boodschappen komen. Wij hebben de stoute schoenen aangedaan en de fiets gepakt richting Aarlen (Arlon). Goolgemaps stuurde ons langs de N weg waar men 120 reed. Dit leek ons beide niet een erg goed plan en hebben toen zelf maar een alternatieve route gefietst via, Grendel, Toutelange en Bonnert. Je komt er dan gelijk achter dat het vrij heuvelachtig is. In Aarlen hebben we rondgekeken en daarna boodschappen ingeslagen. Bij terugkomst hebben we het dorpje Attert en de omgeving verkend. s’Avonds lekker sportief gebadmintond.

De volgende dag kwam de regen met bakken uit de hemel. De fietstocht richting Bastenaken (Bastogne) leek ons ook geen goed plan. Voor het eerst hebben we de tent maar losgekoppeld van de auto en zijn richting Bastenaken gereden om daar enkele musea te bezoeken. Als eerste stond het Bastogne Ardennes 44 museum op het programma. Deze bleek gesloten. Toen zijn we verder gereden naar het Bastogne War Museum. Waar ook het Mémorial du Mardasson staat. Het was druk, maar zeker de moeite waard voor een bezoek. Wat hebben ze het zwaar gehad in de Ardennen tijdens de oorlog. Alle dropen rond en Bastenaken zelf zijn zwaar verwoest tijdens de bevrijding.
Hierna zijn we naar het 101st Airborne Museum gereden aan de andere kant van Bastenaken. Een kleiner maar ook indrukwekkend museum. Uiteraard hebben we Bastenaken zelf ook verkend en hebben heerlijke vleeswaren en worst gekocht bij een lokale slager. Op de terugweg hebben we bij een groot winkelcentrum cadeautjes gekocht voor Fabiënne en nog wat boodschappen gedaan. Het bleef jammer genoeg regenen en we hebben ’s avonds maar in de tent gezeten met Netflix aan.

Het bleef maar regenen. Uiteraard hebben we de camper weer gepakt en zijn we richting Hotton gereden om de Grotten van Hotton te bekijken. Op 65 meter diepte hebben wij genoten van stalagmieten en stalactieten. Het is verwonderlijk wat water in de eeuwen heen kan doen. Na ons bezoek regende het nog steeds hardop en zijn we bij RIVEO geweest. De verwachtingen waren iets anders en na een uurtje aquarium kijken en alles te weten te zijn gekomen over de zoetwaterkreeft zijn we richting La-Roche gereden om daar de ruïne, het museum van de slag bij Ardennen en het centrum te bekijken.

Helaas begon de dag alweer met regen. Wij hebben ontbeten in de tent. Na het loskoppelen van de camper zijn we richting Luxemburg vertrokken. Bij het VVV kregen we een hele mooie handige plattegrond om de stad te verkennen en alle bezienswaardigheden te kunnen bekijken. Luxemburg is een vrij oude stad met heel veel restanten uit het verleden. Hoge vestingsmuren, oude torens en kazematten. Oud en nieuw zijn hierin mooi verweven. Aan het eind van de dag kwam de zon door de wolken. Eindelijk!

Vrijdag’s was het sinds dagen weer droog. Wij hebben de fiets weer gepakt en zijn een stuk gaan fietsen via Norbessart en Habay. Op de terugweg kwamen we langs een mooi meer met een oud chateau en de overblijfselen van smederij uit de 16de eeuw. ’s Middags zijn we naar Bastenaken gereden om nog wat vleeswaren en paté te kopen. Op de terugweg hebben we bij Martelange nog even gekeken en kwamen we bij een grote winkel met allerlei drank en sigaretten. Het tanken was ook zeer goedkoop, diesel 89,4 cent per liter.

De laatste dag in Attert. De zon kwam er weer bij! In de ochtend hebben we even lekker genoten van de zon en voor de tent gepuzzeld, gelezen en gerelaxt. ’s Middags zijn we op de fiets gestapt naar Aarlen om voor Esther nog een ansichtkaart te kopen voor haar nog te maken plakboek. Toen we terug kwamen hebben we gebruik gemaakt van het zwembad. Het water was koud!

Aan alle het goede komt een eind. Zondag 7 augustus zijn we weer vertrokken richting Groningen. Wij hebben de vakantie afgesloten met een lekkere barbecue met pap, mam, Marco, Claudia en Fabiënne.