Vaassen (NL)

Vaassen (NL) 29 augustus – 5 september 2022

Hoe word je jonkvrouw?

Eindelijk vakantie! Iedereen was er aan toe. Na de hele vakantie doorgewerkt te hebben, was de energie wel een beetje gedaald. Maandagochtend langzaam de spullen bij elkaar gepakt en deze op de meest logische wijze in de kofferbak proberen te proppen. Je neemt wat mee. Gelukkig paste alles in de auto en konden we in de middag vertrekken naar Vaassen. De weersvoorspellingen waren goed, dit was vorig jaar een stuk anders. Onderweg nog een kleine pitstop om Naud een flesje te geven. Rond 3 uur reden we camping de Helfterkamp op. We werden zeer vriendelijk ontvangen en we konden snel ons verblijf voor deze week in. Een mooie luxe toercaravan met een ruime voortent. Alles uitpakken en de vakantie kon nu echt beginnen. De toercaravan stond op een veldje tussen chalets, wellicht niet zoals wij onszelf hadden voorgesteld, maar voor Lianne was er een mooi groot speeltoestel in het midden van het veldje.

De bed-indeling werd gemaakt. Lianne in het bovenste stapelbed, papa en mama in het vaste bed en dan Naud? Waar moeten we die kwijt? Alleen in de voortent leek ons ook niet een geweldig idee. Dus de zithoek omgebouwd tot bed en daar het babybedje opgezet. Niet dat hij er veel geslapen heeft overigens.

Uiteraard hebben we ook gelijk de camping even verkend. Een prachtige ruime camping met prima sanitair diverse speeltoestellen en een grote kinderboerderij. Door de camping loopt ook nog een beekje waar je verkoeling kunt zoeken. (wat was het water koud). Lianne heeft gelijk even kennisgemaakt met de dieren op de kinderboerderij, ze zou hier de rest van de week dagelijks te vinden zijn.

Via de achteruitgang van de camping hebben we een stuk gewandeld. Kasteel Cannenburch is op loopafstand en hier hebben we in de kasteeltuinen wat meters afgelegd. De toegang tot het park was een beetje smal waardoor we de wielen van de kinderwagen moesten halen om er überhaupt in te komen.

Eenmaal terug op de camping het eten gekookt en lekker buiten gegeten. De kids op bed en uiteindelijk lagen wij er zelf ook niet laat.

Na een redelijke goede nacht, samen met Lianne de broodjes opgehaald bij de receptie. Heerlijk de mogelijkheid om vers brood te bestellen op een camping! Lekker ontbijten, de diertjes eten gegeven en toen de auto gepakt richting Vaassen. Veel boodschappen hadden we niet meegenomen, omdat de auto toch redelijk vol bleek bij vertrek naar Vaassen. We moesten dus de boodschappen even aanvullen.

Vaassen is een leuk dorpje. Lianne heeft nog even lekker gespeeld bij de fonteintjes. Tegenover de kerk een kopje koffie gedaan en toen de winkels verkend. De boodschappen gehaald en toen bij de molen nog even gezeten onder het genot van een ijskoffie, die Naud overigens ook wel lekker leek.

Eenmaal terug op de camping hebben we het water even gevoeld en zoals gezegd, dit was steenkoud. Lianne heeft de rest van de middag weer heerlijk gespeeld.

Aan het einde van de dag weer lekker gekookt en buiten gegeten.

Vandaag staat het bezoek aan het kasteel op het programma. Wat een leuke ervaring en mooi kasteel aan de binnenkant en dan te bedenken dat het bijna gesloopt is. De spanningsboog van Lianne was precies lang genoeg om het hele kasteel te kunnen bekijken. Aan het begin van de route heeft Lianne zich nog even snel omgekleed tot prinses. Vanwege de lange jurk, lukte het helaas niet om het de hele route aan te houden.

Na ons bezoek zijn we doorgelopen naar het centrum van Vaassen. De molen bleek open en draaide. Dit konden we Lianne niet ontzeggen en hebben de molen uiteraard bezocht, het zou volgens Lianne het hoogtepunt van de vakantie blijken. Samen zijn we helemaal boven in de molen geweest en heel dicht bij de wieken. Dit was nog wel een beetje eng en hoog.

Aan het eind van de middag waren we weer terug op de camping en zijn we met z’n allen nog even weer naar de geitjes gelopen. Naud vindt ze ook reuze interessant. Hij keek zijn ogen uit en bleef maar aan het lachen.

Vanochtend lekker relaxed begonnen. Een klein stukje met Lianne gefietst. Wat een schitterend stukje Nederland! Na de fietstocht had mama alles al voorbereid voor ons bezoek aan De Koperen Ezel in Epe. Wat een leuk parkje. Er is van alles te doen en de entree is €2,- per persoon. Naast de ezels hebben ze nog veel meer dieren, waaronder een kameel en dromedaris. Hier hebben we de hele dag lekker gespeeld. Naud en Lianne hebben zich prima vermaakt en wij dus ook.

Om de dag af te sluiten hebben we pannenkoeken gegeten bij Pannenkoekenhuis de Boskabouter op loopafstand van de camping. Wat een leuk restaurant! Vriendelijke bediening en de pannenkoeken waren erg lekker.

Vanochtend hebben we eerst lekker bij de caravan vertoeft. Heerlijk buiten spelen in het gras. Naud vindt het geweldig in het gras. Voor Lianne kan het niet gek genoeg. Koppeltjeduiken onder toezicht van Naud die niet kon stoppen met lachen zo prachtig vindt hij het. In de loop van de ochtend zijn we lopend naar Vaassen gegaan. Hier hebben we lekker geluncht op het terras bij Eeksterzicht. Een heerlijk verzorgd 12-uurtje.

Bij de plaatselijke slijterij hebben we nog wat lokale alcoholische versnaperingen meegenomen. Uiteraard werd er ook nog even geshopt. Op de terugweg een andere route gelopen en daarbij kwamen we nog langs een watermolen die in ere is hersteld. Lianne vond het wel interessant, echter blijft een gewone molen veel leuker!

Vandaag vroeg uit de veren om richting de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij te gaan. Dit weekend is het evenement “Terug naar toen”. Al het materieel van de maatschappij wordt geshowd en op alle stations is wel wat leuks te doen.

De voorbereidingen qua aankleden en gereedmaken duurden toch iets langer verwacht. We kwamen net te laat voor de eerste trein aan het op terrein van Beekbergen. Gelukkig was er op het rangeerterrein genoeg te zien en te doen. Kraampjes met miniatuurtreinen. De locomotieven werden gedraaid en voorzien van steenkool en water. De diesellocomotieven stonden klaar om te vertrekken met een groot aantal goederenwagons. Een heel mooi gezicht. Lianne mocht zelfs even in de locomotief klimmen om samen met de machinist de binnenkant te bekijken. Als dankjewel kreeg ze een stuk steenkool mee. De handen waren dus lekker zwart.

Rond 10:45 uur konden we instappen in de trein naar Apeldoorn. Voor zowel Lianne als Naud de eerste keer in een trein. Naud viel gelijk in slaap. Lianne durfde tijdens het rijden niet van de bank te komen. De conducteur kwam langs om de kaartjes te knippen. Bij station Apeldoorn blijft het mooi gezicht, oud vs nieuw.

Op de terugweg vond Lianne het al een stuk minder spannend en wilde ze ook graag uit het raam kijken in de wind. Eenmaal terug in Beekbergen konden we overstappen op de trein naar Loenen. Deze was een beetje vol en we moesten zelfs staan. Op station Loenen stond een draaimolen en diverse stoomtractoren.

Iedereen was moe. Dus tijd om naar de camping terug te gaan. Eenmaal op de camping snel een hapje gegeten en bekeken wat we morgen zouden gaan doen. Het zou weer een tropische dag worden.

Het zou weer een heerlijk warme dag gaan worden. Dan kun je maar 1 ding doen…. ZWEMMEN! De keuze, zwembad of zwemplas hadden we snel gemaakt en daarna zijn we in de auto gestapt richting Apeldoorn om bij het Boschbad te gaan zwemmen. Het Boschbad is een mooi groot zwembad. Voor alle leeftijden is er wel wat te doen. Hier hebben we de hele dag lekker gezwommen. Naud in z’n zwemband. Lianne is zelfs op de grote groene glijbaan geweest. Papa moest de rode uiteraard ook even proberen.

Op de terugweg nog snel even langs de AH om nog wat kleine boodschappen te doen. In de avond langzaam alle spullen ingepakt zodat deze de volgende ochtend in de auto gezet konden worden.

Tijd om weer naar de volgende camping te vertrekken. Alles weer ingepakt en in de auto gepropt. Het paste nog steeds gelukkig. Het idee was overigens goed om van camping te wisselen. Uit de praktijk blijkt nu dat verhuizen misschien niet het beste idee is.

Omdat het nog warm was en het inpakken en vertrek snel gingen, hadden we nog wat tijd over en zijn toen bij het Kievitsveld wezen zwemmen. Een mooie natuurplas waar je ook kunt waterskiën. Na een frisse duik zijn we doorgereden naar Nijbroek om ons te melden bij De Hertenboerderij voor onze tweede week vakantie.