Zomer 2017 (D, PL, CZ)

Een reis door Oost-Europa..!

Berlijn (D) 14 augustus – 17 augustus 2017

Dag 1

Lekker vroeg uit de veren! Rond 8 uur was de minicamper ingepakt en stonden de fietsen op de drager. De reis richting Berlijn kon beginnen. Na een kleine 200 km te hebben gereden was het tijd voor een kopje koffie. De eerste pitstop Langwedel bij de Aral. Het zonnetje scheen en het was niet te warm. Na nog een kleine pauze bereikten we hotel und campingplatz hettler & lange rond 15:00 uur. Een leuke volle camping langs het water. Het uitpakken van onze minicamper kon beginnen. Fietsen eraf, stoelen en tafel eruit. Onze kampeerplek was in een mum van tijd ingericht. Een deel van de campinggebouwen dateerde nog uit de Koude Oorlog tijd en de wachttoren werd vroeger daadwerkelijk gebruikt om het kanaal in de gaten te houden. Het schijnt dat er zelfs iets verderop een man in een boot doodgeschoten is omdat hij per ongeluk te dicht bij de grens was gekomen.
Via googlemaps de route uitgestippeld om in het centrum van Berlijn te kunnen komen. De afstand viel iets wat tegen, een kleine 25 km tot hartje Berlijn. Het weerhield ons er uiteraard niet van om de fietsen gereed te maken en op de fiets te stappen. Na een dik uur fietsen rond 17:15 aangekomen in het grote park van Berlijn (Tiergarten). Toen via de Branderburger Tor in het centrum aangekomen. Het was druk! Berlijn is een echte wereldstad. De maagjes begonnen te knorren en in restaurant Nante-Eck Unter der Linden hebben we genoten van een Schnitzel (Esther) en een Curry Würst (Ricardo). Er was weer genoeg energie voor de terug reis naar de camping waar we rond 21:00 weer terug waren.

Dag 2

Thuis hadden we al het een en ander opgezocht over Berlijn. Er is veel te zien en daarom ook lekker vroeg uit de veren. De zon scheen. Het zou een mooie dag worden om Berlijn verder per fiets te gaan verkennen.

Als eerste Schloss Charlottenburg, een indrukwekkend paleis dat op het moment half in de steigers staat. Het park om het paleis is groots met allerlei nevengebouwen. De entree is aan de hoge kant, maar daarmee wordt wel het onderhoud e.d. bekostigd. Het is fraai om te zien dat dit paleis helemaal in ere is hersteld naar de WWII. De tocht ging verder richting Gendarmenmarkt via de Reichstag. Hier was het ongelooflijk druk. We zijn even van de fiets afgestapt voor een foto en doorgefietst. Op de Gendarmenmarkt hebben we de toren van de Französischer Dom en de Deutscher Dom bezocht. Een bezoek aan Checkpoint Charlie en de Berlijnse muur mochten uiteraard niet ontbreken. Via Tempelhof hebben we het rondje afgesloten en waren rond 18:30 weer terug op de camping. Hier pasta gemaakt en lekker buiten gegeten met uitzicht op het water. Het lampje was uit na een kleine 60 km fietsen.

Dag 3

Helaas begon de dag met regen. Volgens de buienradar zou het in de loop van de ochtend overtrekken. Dan maar een ochtend lezen in de minicamper. Lekker knus met het ritme van de regen op het dak. Het weer werd inderdaad beter en de trip die we bedacht hadden naar Potsdam kon beginnen. Potsdam lag een stuk dichterbij de camping dan het centrum van Berlijn. Via googlemaps weer een route uitgestippeld en toen kwam er een “leuke” verrassing. Op een kleine 500 meter van de camping bevond zich nog een oud checkpoint. De brug was het enige nog wat hier van over was met aan beide kanten nog een klein stukje snelweg. De rest was alweer door de natuur ingenomen. Indrukwekkend schouwspel.
Binnen een half uur waren we op het Sanssouci Park. Een schitterend park met prachtige paleizen! Op het park hebben we Het Neues Palais en het Sanssouci paleis van binnen bekeken. Wat een pracht een praal! Op het park hebben we ons de rest van de dag vermaakt. Op de terugweg langs de supermarkt gefietst en op de camping een heerlijke curry gemaakt met rijst.

Alle foto’s zien van Berlijn….?

Warschau (PL) 17 augustus – 20 augustus 2017

Dag 4

Rond 9 uur reden we weg uit Berlijn met de minicamper. Het was bewolkt. Na een klein uurtje rijden hadden we de grens van Polen bereikt en waren we in Polen. Bij het eerste tankstation (Sublice) koffie gedronken. Wat voel je je rijk. Koffie kost aan de snelweg nog geen €1,25. Een groot verschil met hier. Na twee uurtje rijden begon de bodem in het zicht komen van de tank en hebben we de tank volgegooid (Zalesie). Niet zo goedkoop als in Luxemburg vorig jaar, maar met een kleine euro per liter toch lekker tanken. Rond 16:00 reden we Warschau binnen. Helaas in de spits en we moesten de halve stad door. Uiteindelijk de camping gevonden en om 17:00 stonden we op een plaatsje op Camping WOK. Een kleine knusse camping. Moe van de lange rit, hebben we de hele avond lekker rustig aan gedaan na het eten van een lekkere pasta.

Dag 5

Het weer was niet denderend toen we de schuifdeur van de minicamper openden. Toch lekker buiten ontbeten en onze kaart bekeken die we hadden gemaakt.

Het centrum was ongeveer 15 km fietsen dus in een klein uurtje stonden we in hartje Warschau, ook wel Oldtown (Stare Miasto) genoemd. Warschau is tijdens WWII compleet weggevaagd om het zo maar te zeggen. Alle gebouwen die je dus nu ziet zijn in de jaren 50 weer heropgebouwd. Op de meeste gebouwen staat ook wat het is geweest en wanneer men het weer herbouwd heeft. Oldtown staat op de UNESCO lijst. Het ziet er allemaal indrukwekkend uit. Jammer dat ze zoiets nooit gedaan hebben in bijvoorbeeld Groningen. De oude gebouwen in ere herstellen i.p.v. nieuwbouw te plegen. Na een drankje te hebben gehad op een van de terrassen op het plein, waar je overigens net zoveel voor je consumpties betaald als in Nederland hebben wij het Koninklijk Paleis (Zamek Królewski) bezocht. Het paleis is in 1944 door de Duitsers met de grond gelijk gemaakt. In 1939 zijn de Duitsers begonnen om gaten in de muren te boren en daarin dynamiet te stoppen. Het heeft tot het einde van de oorlog geduurd voordat men de boel opgeblazen heeft. Het gebouw is pas in de jaren 70 weer opgebouwd door de Poolse bevolking met originele delen die tijdens de oorlog veilig gesteld zijn. Eind jaren 80 is hij weer opengesteld voor publiek.
Na het bezoek zijn we de stad verder gaan verkennen. Het Warsaw Uprising MonumentMonument to the Fallen and Murdered in the East en vele andere monumenten ter herinnering aan WWII hebben we bezocht. Uiteraard hebben we ook weer diverse prachtige kerken mogen aanschouwen, de Nalewksi straat…. Teveel om op te noemen. De maagjes begonnen te knorren en uiteindelijk hebben we heerlijk Pools gegeten met als toetje een Poolse koffie (met Wodka). Esther vond hem iets te sterk. De voetjes begonnen lichtelijk moe te worden en rond half 6 hebben we de fietsen weer gepakt en na een bezoek aan de supermarkt weer richting de camping gefietst. ’s Avonds hebben we lekker rustig aan gedaan.

Dag 6

Zaterdag was het tijd om de dierentuin van Warschau te bezoeken. Na de vele gebouwen, kerken en monumenten iets luchtigers. Met een entree van omgerekend nog geen €6,- per persoon ook geen aderlating voor de portemonnee. Het vinden van een wc was wel een uitdaging. Het is een leuk park waar je een halve dag zoet bent. Helemaal luchtig was het bezoek ook weer niet. Tijdens WWII zijn er joden verstopt in de dierentuin en de villa. Begin dit jaar is er zelfs een film overgemaakt “The Zookeeper’s Wife” Helaas voor ons is de villa op gezette tijden geopend en helaas niet toegankelijk tijdens ons bezoek.
De lucht begon te betrekken dat weerhield ons echter niet om het Łazienki park te bezoeken. Ook hier domme pech. Het paleis was gesloten vanwege een bruiloft. Nog meer pech, het begon te regenen. Toen het droog begon te worden zijn we terug gegaan naar de camping en natgeregend tijdens het fietsen. Doorweekt en geen zin om te koken, hebben we in de kantine van de camping maar gegeten. De avond hebben we knus binnen in onze minicamper gezeten.

Alle foto’s zien van Warschau….?

Auschwitz (PL) 20 augustus – 23 augustus 2017

Dag 7

De dag begon regenachtig. Onze minicamper stond iets wat ingesloten dus voordat we weg konden rijden moest er eerst een andere camper verplaatsen. Rond 10:00 stonden we buiten de camping en konden we de weg richting Auschwitz (Oświęcim) in gaan zetten. De weg leidde ons weer door het centrum van Warschau. Gelukkig was de spits voorbij en gaf dit geen oponthoud. De weg richting het zuiden was iets minder goed dan de weg tussen Berlijn en Warschau, echter vergeleken met de wegen van België vorig jaar dik in orde. Je ziet dat het land nog druk aan het opbouwen is.
Na een uurtje rijden een kleine pitstop gedaan in Radziejowice-Parcel en later nog een bij Wiklow. Rond half 4 arriveerden we op de camping rond The Centre for Dialogue and Prayer. In het centrum (tevens hotel) kun je terecht na je bezoek aan het concentratiekamp mocht je emotionele steun nodig hebben. Ik kan mij voorstellen dat mensen hier behoefte aan hebben, maar hierover later meer. Het is een mooie camping met prima voorzieningen. Na ons stekkie te hebben ingericht was het tijd om een supermarkt op te zoeken. We kwamen per toeval op een groot winkelcentrum uit Galeria Handlowa Niwa met daarin een grote supermarkt. ’s Avonds hebben we lekker simpel gegeten, soep met een broodje en een salade.

Dag 8

We konden uitslapen. Helaas niet gelukt. Na het ontbijt zijn we rond half 11 richting het Auschwitz I terrein gelopen. De rondleiding die wij voor de vakantie op geboekt hadden zou om 11:00 uur starten. Voor mensen die Auschwitz nog gaan/ willen bezoeken, zorg dat je van te voren een rondleiding boekt! Het was druk. De parkeerplaats was vol en er stond een lange rij met mensen voor de kassa. Ook hier weer de nodige beveiligingsmaatregelen voordat je het terrein kunt betreden. Zodra je onder de bekende poort komt veranderd de sfeer. Prikkeldraad met een sluis en nog meer prikkeldraad, schokdraad, wachttorens.
Auschwitz I een voormalig Poolse legerkazerne was in eerste instantie bedoeld om Poolse en Russische soldaten te huisvesten. Een gemiddelde gevangene hield het 3 maanden vol voordat hij/ zij omkwam door ziekte, ondervoeding en/ of uitputting. De rondleiding door de barakken laat zien hoe erbarmelijk de leefsituaties waren en de geschiedenis van het kamp. Je ziet foto’s, komt langs vitrines (+/- 25 meter lang) waar menselijk haar ligt van ongeveer 30.000 mensen, ontelbaar aantal brillen liggen, schoenen opgestapeld zijn, scheerkwasten en andere persoonlijke bezittingen. Je kunt het gewoon niet verwoorden. Het is luguber, emotioneel, je wordt er stil van en het raakt je diep in je hart. De muren van de gangen in de barakken zijn gevuld met fotolijsten. Allemaal overleden gevangenen. Je schrikt als je ziet dat sommige amper een maand geleefd hebben, dan gaat het nog niet eens over de Joden. Deze werden niet eens gefotografeerd. Het moet een ware hel geweest zijn. De rondleiding gaat verder en geeft een inzicht waarvoor sommige barakken gebruikt werden. Je had een gevangenis naast het hospitaal (waar tevens de gruwelijkste experimenten gedaan werden) waartussen tevens de executiemuur was. De ramen van het hospitaal waren aan die kant dus ook dichtgetimmerd. Vervolgens gingen we met de gids richting de zijuitgang waar je bij de gebouwen komt van de Duitsers en bij gaskamer en crematorium I. Een plek waar 70.000 mensen de dood vonden. Een verschrikkelijke plek!
Na een kleine pauze werden we per bus naar Auschwitz II (Auschwitz-Birkenau) gebracht. Een vernietigingskamp waar +/- 1,1 miljoen (voornamelijk Joden) de dood vonden. Zoals de gids het verwoordde; “De grootste begraafplaats ter wereld”. Hier valt je de moed letterlijk in de schoenen. Wat een verschrikking! Je loopt er met een brok in je keel.
In stallen die ontworpen waren voor 52 paarden werden minstens 400 mensen gehuisvest. De stenen barakken, waar een groot deel nog van bewaard is gebleven werden minstens 700 mensen gehuisvest. Het terrein is onbeschrijfelijk groot en het aantal schoorstenen (vaak het enige dat over is van de stallen) zijn ontelbaar. Op het midden van het terrein staat nog een wagon. Op dit punt werd besloten of je links af moest (leven) of rechtsaf moest (gaskamer). Achterop het terrein waar nu ook een groot monument staat met in 23 talen de volgende tekst:

Laat deze plaats eeuwig
een kreet van wanhoop zijn
en een waarschuwing aan
de mensheid. Hier hebben
de nazi’s omstreeks
anderhalf miljoen mannen,
vrouwen en kinderen
vermoord, voornamelijk
joden uit verschillende
Europese landen.

staan gaskamer/ crematorium 2 en 3 waar overigens alleen nog maar puin van over is. De Duitsers hebben de 4 gaskamers/ crematoriums aan het einde van de oorlog opgeblazen. Naast gaskamer/ crematorium 2 vind je een “waterpoel” (massagraf), een van de vele, waarin het as werd begraven. De rondleiding gaat verder en laat zien hoe het “leven” (wachten op de dood) in Auschwitz II was. Onze rondleiding van 3,5 uur was ten einde. Wij waren, geschokt, aangeslagen en emotioneel geraakt. Het bezoek doet iets met je als persoon. Je beseft tot wat een mens in staat is. Je weet dat het nog steeds gebeurd, wellicht niet op deze schaal, maar het gebeurd!
Omdat je pas na 16:00 het museum mag bezoeken zonder gids, hebben we eerst bij de camper wat gedronken. Rond 16:30 zijn we weer terug gelopen om ook de andere barakken, waar je tijdens de rondleiding niet komt, te bezoeken. Je vindt hier herdenkingsexposities van landen die tijdens WWII Joden zijn omgekomen. Ook Nederland is vertegenwoordigd met onder andere een muur met de namen van de 60.000 Nederlandse Joden die omgebracht zijn in Auschwitz.
’s Avonds hebben wij in het hotel gegeten.

Alle foto’s zien van Auschwitz….?

Krakau (PL) 22 augustus 2017

Dag 9

Maandagavond besloten om vandaag Krakau te gaan bezoeken. Bij de parkeerplaats van Auschwitz vertrekken om het half uur bussen naar Krakau een makkelijke manier om zonder veel ongemakken deze stad te gaan bezoeken. Rond 09:20 ging onze bus en kwamen rond 11:00 uur aan op het station. Krakau heeft een mooi compact centrum met vele mooie gebouwen. De meeste hebben de oorlog overleefd. Krakau was tijdens WWII de hoofdstad van Polen.
Een bezoek aan de fabriek van Oskar Schindler (Schindler’s List) mocht niet ontbreken. De verfilming heeft de stad zeker een toeristische boost gegeven. Helaas voor ons ook weer lange rijen en zonder een vooraf besteld kaartje kon je het eigenlijk wel vergeten. Wij hebben besloten om een kijkje in de fabriek daarom over te slaan. Langs een mooie route zijn we via de oude Joodse Ghetto uiteindelijk in het centrum terecht gekomen. Op het plein staan prachtige gebouwen waaronder de Mariakerk met een prachtig interieur. In de winkelstraat vond Esther nog een winkel met allemaal beren. Uiteraard moest er een beertje mee voor Fabiënne en haar toekomstige zusje. Na ons bezoek aan het plein zijn we doorgelopen naar het kasteel van Wawel. ook weer een indrukwekkend gebouw op de heuvel Wawel. Helaas ook hier waren de kaarten voor de dag al vergeven en hebben we alleen de kathedraal van binnen kunnen bezichtigen. Foto’s nemen was hier helaas niet toegestaan. Op de terugweg langs het centrum iets gegeten bij een restaurant. Beide een burger besteld. Helaas viel deze niet erg in de smaak bij Esther. Het bleek namelijk een haringburger te zijn. We hadden beide niet opgemerkt dat we stiekem bij een visrestaurant waren gaan zetten. Na het eten van 2 burgers en Esther pasta met kip werd het tijd om het station weer op te gaan zoeken. Via de oude stadspoort en muur kwamen we aan bij het station. Rond half 8 waren we weer terug op de camping waar het snel kil werd. In de camper hebben we nog een potje Kolonisten gespeeld.

Alle foto’s zien van Krakau….?

Praag (CZ) 23 augustus – 25 augustus 2017

Dag 10

Na het ontbijt, grote pretzels, de trip richting Praag beginnen. Rond 9 uur vertrokken van de camping en onderweg naar de snelweg, snel wat boodschappen gedaan. Tegen kwart voor elf was de Tsjechische grens in het zicht en hebben we de tank volgegooid en onze laatste Zloty’s uitgegeven. Een lekker ontbijt en nog wat proviand voor onderweg. De weg werd vervolgd en rond 11:30 reden we daadwerkelijk Tsjechië binnen. Rond 4 uur reden we Praag binnen en uiteraard moesten we waar aan de andere kant van de stad zijn, dus volgde een trip door het centrum. Om 16:30 bereikten we de camping Rivercamp Praque Een kleine camping, achteraf niet de schoonste, net buiten het centrum van Praag. Vlakbij allerlei sportfaciliteiten waaronder een heuse wildwaterbaan om te raften en te kanoën. Voor ons was een hondentraincentrum. Na het uitpakken van de minicamper de omgeving verkend en op zoek gegaan naar een pinautomaat. In Tsjechië heb je nog de Kroon om mee te betalen. Gelukkig was er een pinautomaat in de buurt en daar liepen we tegen een Italiaans restaurant aan en hebben hier heerlijk gegeten voor een fractie van het bedrag wat je hier in Nederland kwijt zou zijn.

Dag 11

Tijd om het centrum van Praag te gaan verkennen! Redelijk vroeg opgestaan om een beetje op tijd bij de Praagse Burcht (Pražský hrad) te zijn. De burcht ligt vrij hoog dus de tocht met de fiets was een klein beetje afzien. het was al redelijk druk en ook hier de nodige veiligheidsmaatregelen voordat je het terrein op mocht. Na entreekaarten te hebben gekocht zijn we door de burcht gewandeld. Erg mooi om te zien dat men de burcht steeds verder uitgebreid heeft en sommige torens uiteindelijk midden in gebouwen kwamen te staan en buitenramen binnenramen werden. De kerk is indrukwekkend aan de buitenkant. Een prachtig gezicht. Na ons bezoek werd het tijd om de oude stad te gaan bekijken met de wereldberoemde Karelsbrug (Karlův most). Middels een lange trap kwamen we uiteindelijk bij de Karelsbrug. Wat een gezellige drukte op de brug met portrettekenaars en artiesten.
Op het plein met het Astronomisch uurwerk van Praag, die in de steigers stond, hebben we wat gegeten. Uiteraard niet de meest economische keuze, daar betaal je wel gewoon de hoofdprijs voor een consumptie. Rond 4 uur begonnen onze voeten pijnlijk te worden en werden we eraan herinnerd dat de fietsen nog bij de burcht stonden en we nog een behoorlijke trip voor de boeg hadden. Rond 5 uur waren we uiteindelijk weer op de camping. Het eten bij de Italiaan was goed bevallen dus die avond hebben we hier weer heerlijk gegeten. Na het eten zijn we via het water weer terug gelopen richting de camping. Wij zijn verliefd geworden op deze prachtige stad…. PRAAG!

Alle foto’s zien van Praag….?

Kassel (D) 25 augustus – 27 augustus 2017

Dag 12

De verjaardag van Esther. Na het ontbijt reden we rond half 10 weg van de camping. De laatste tussenstop Kassel stond op het programma. Tegen half 11 bereikten we de grens en reden Duitsland binnen. Voorbij Dresden een kleine stop gedaan en een gebakje gegeten om de verjaardag van Esther te vieren. Zonder veel oponthoud kwamen we om 4 uur op Campingplatz Kassel aan. Een camping die sinds juni dit jaar open is. Mooi ruim en het sanitair is prima in orde. Het was een gezellige drukte op de camping. Uiteraard moest er eerst getoost worden op Esther haar verjaardag nadat we boodschappen hadden gedaan. Bij de minicamper gekookt en toen wandelend richting het park gelopen met de Orangerie. Een mooi paleis dat momenteel deels gebruikt wordt als restaurant. s’Avonds waren we bekaf en lagen we redelijk vroeg in bed. Helaas was er ergens in de buurt waar men vuurwerk e.d. aan het afsteken was. Uiteindelijk toch in slaap gevallen.

Dag 13

Rond half 9 hadden we het ontbijt buiten staan en kregen we bezoek van de campingeendjes die ook graag een broodje mee wilden pikken. Het was bewolkt maar gelukkig droog. Onze fietstocht richting Park Wilhemshöhe kon beginnen. Na een half uurtje fietsen kwamen we aan bij het park. Momenteel staat het Herculesmonument grotendeels in de steigers. Het park is indrukwekkend om te zien met al z’n fonteinen. Het is echter wel een behoorlijke klim voordat je boven bent. Eenmaal boven wordt je beloond met een vergezicht over Kassel en omstreken. De zon begon langzaam het gevecht met de wolken te winnen. Na onze trip naar beneden de fietsen weer gepakt en richting het centrum gefietst. Daar hebben we een beetje geshopt en rond 16:00 waren we weer terug op de camping. De vakantie moest uiteraard op gepaste manier afgesloten worden. Verderop zat Schnitzelhaus Fulda-Terrassen en hier hebben we genoten van een lekkere schnitzel met bier. Het pinnen was problematisch en konden dus op zoek naar een pinautomaat. Gelukkig snel gevonden echter werden we verrast door een lekkere plensbui. Een goede smoes om nog even een drankje te doen op het terras. Via de andere kant van de Fulda zijn we terug gelopen naar de camping.

Alle foto’s zien van Kassel….?
Klik hier!

Zondag 17 augustus zijn we rond 10 uur vertrokken en kwamen rond half 3 weer aan in Groningen. Helaas de vakantie zat er weer op.

Een mooie vakantie met veel indrukken!
Zomer 2018 zal in het teken van “Vive la France” staan!