Elsloo (NL)

Elsloo (NL) 18 augustus – 23 augustus 2020

The Blob

Eindelijk zomervakantie! Voordat we op onze kampeertrip konden beginnen moest Lianne deze ochtend eerst nog voor een echo van de nieren naar het UMCG. Alles bleek goed. Het niertje dat niet functioneert is bijna helemaal verschrompeld en kan in de toekomst dus geen problemen meer gaan opleveren. Ondertussen ben ik richting Hoogeveen gereden om onze nieuwe bustent op te halen. Op de terugweg Esther en Lianne weer opgepikt bij het UMCG om thuis de laatste spulletjes in te pakken. Rond kwart voor drie zijn we in de minicamper gestapt en richting Elsloo gereden. Een reis van maar liefst 32 km! Om 15:15 stonden we bij de receptie van Camping d’Elf Ieken. We werden hartelijk ontvangen met een kop koffie en thee en mochten op het veld zelf een plaats uitzoeken. Een leuke plek bij de speeltuin en dicht bij het toiletgebouw. Het sanitair ziet er hier echt prachtig en schoon uit. Er is zelfs een speciale gezinsbadkamer die van alle gemakken is voorzien. De nieuwe bustent is qua formaat iets groter dan onze oude tent. Het puzzelen kon beginnen. Al snel bleek het redelijk eenvoudig en stond de tent vrij vlot naast de camper. Nog niet helemaal perfect, maar bij de volgende trip weten we wat we nu anders moeten doen. Snel een kopje koffie en de voorbereidingen treffen voor het avondeten… Pasta. Na het eten zijn we naar de buitenspeeltuin gelopen Lianne keek haar ogen uit en vond vooral het luchtkussen en het samen schommelen geweldig. Uiteraard hebben we ook nog even bij de geitjes en de schaapjes gekeken. Lianne begon een beetje moe te worden. Het was eerst weer even wennen om achterin de minicamper te liggen. Uiteindelijk viel ze lekker in slaap. Wij hebben lekker nog even voor de tent gezeten beide met een spannend boek.

Voor ons was het ook weer even wennen. De nieuwe tent is in ieder geval veel minder tochtig en voorzien van horren. Helaas bleken deze de muggen niet helemaal tegen te houden. Lianne werd midden in de nacht ook wakker en heeft tussen ons in gelegen. De volgende morgen was het even schrikken. Het leek wel of Lianne spontaan waterpokken had gekregen op haar gezicht. De muggen vonden haar bloed toch lekkerder dan het onze. Na het ontbijt en het slaapje van Lianne zijn we naar de binnenspeeltuin gegaan. Lekker klauteren en met de trekkers spelen. Daarna broodje gegeten bij de tent en was het tijd voor het middagslaapje van Lianne. Na haar slaapje hebben we nog een leuke route gefietst (Doldersum, Wateren, Zorgvlied) en bij Eethuis Cafetaria Zorgvlied en lekker ijsje gegeten. Wat een prachtige omgeving. Op de camping hebben we macaroni gemaakt en na het eten de geitjes gevoerd met wat brood dat wij over hadden. Uiteraard moest er ook nog even geschommeld en gesprongen worden op het springkussen. Voor de nacht hebben we alles goed ingespoten met anti-mug. Het bleek deels te werken. Lianne viel snel in slaap na alle indrukken van vandaag. Wij hebben nog heerlijk voor de tent Rummikub gespeeld.

De tweede nacht verliep beter dan de eerste nacht. Lianne werd ook iets later wakker dan normaal. We hebben dus een soort van uitgeslapen tot half 8. De voorspellingen waren gunstig. Na een fris bad en een douche in de speciale gezinsbadkamer zijn we na het slaap je van Lianne richting Appelscha gefietst. Er moesten nog wat boodschappen gedaan worden. We hebben pannenkoeken gegeten bij De Appelsche Hof. Lianne kreeg bij haar pannenkoek nog een mooie roze knuffelslang. Ze heeft haar pannenkoek bijna helemaal opgegeten. ’s Middags heeft Lianne haar slaap gedaan en zijn we naar het Canadameer gefietst. Een schitterende natuurplas midden in de bossen. Het was nog lekker weer dus hebben Lianne en ik een “duik” genomen in het water. Een echt waterratje. Het water was mooi helder. Je kon de bodem goed zien. Ik dacht op een steen te gaan staan, echter bleek dit niet het geval. Het voelde aan als drilpudding. Een kwal in zoet water? Gelukkig weet Google alles. De drilpudding bleken dus waterzakmosdiertjes te zijn.

In het water van het Canadameer nabij Appelscha zijn grote en kleine bollen te zien die op kwallen lijken. Ze worden zowel drijvend gezien als op de bodem. Het blijkt te gaan om het waterzakmosdiertje.

Het waterzakmosdiertje is een van oorsprong Noord-Amerikaanse exoot. Daar worden ze ‘The Blob’ genoemd. Ze komen alleen voor op plekken waar de waterkwaliteit zeer goed is.

Ondanks dat ze er uitzien en voelen als kwallen, zijn ze onschuldig. Ze zijn dan ook niet schadelijk voor de gezondheid. Het Canadameer ligt in een recreatiegebied, zwemmen is ondanks de mosdiertjes gewoon mogelijk.

Na de zwempartij bij de minicamper gebarbecued en uiteraard de geitjes en de speeltuin nog even bezocht.

Het zou een mooie dag gaan worden met veel zon. We hebben heerlijk geslapen. Na het ontbijt en het slaapje van Lianne zijn we op de fiets gestapt voor een “lange” fietstocht (22km). Broodjes mee om te kunnen picknicken onderweg. Via het Canadameer zijn we richting Aekingerzand gefietst. Wat een schitterend gebied. Uiteraard zijn we ook de uitkijktoren opgeklommen om van het prachtige uitzicht te genieten. Hier hebben we lekker gepicknickt op het gras. Na het middagslaapje van Lianne heeft Lianne heerlijk in de speeltuin mat zand en water gespeeld, daarna nog even lekker afgespoeld in de afwasteil. De BBQ ging weer aan en hebben heerlijk gegeten.

Na een prachtige dag gisteren begon de dag met regen. De tent bleek waterdicht. Marco, Claudia, Fabiënne en Philou komen gezellig langs en we vermaken ons goed in de indoorspeelplaats. Hier zijn we de hele ochtend zoet geweest. Het werd in de loop van de dag weer beter weer en hebben nog lang buiten kunnen zitten voor de tent.

Een groot nadeel van de Nederlandse zomers… Er valt af en toe nog wel eens regen en uiteraard altijd op de avond voordat je de tent in gaat pakken. We moesten de nieuwe tent dus nat weer mee terug nemen en heeft een aantal dagen op zolder liggen drogen. Al met al hebben we weer genoten van dit “midweekje” kamperen. De nieuwe tent bevalt erg goed. We kunnen niet wachten om er weer mee op uit te trekken. De grote vraag is wanneer?

Voorlopig het laatste kampeertripje? We gaan het zien. Wellicht volgt er nog een mooie nazomer en trekken we er nog een weekend op uit. We gaan het beleven!

Groetjes vanuit Elsloo (Camping De Elf Ieken)