Callantsoog (NL)

Callantsoog 25 mei – 29 mei 2017

Zon, zee en strand!

De eerste kampeertrip als getrouwd stel. Wat hebben wij een prachtig huwelijksdag gehad!

(Foto’s Alexandra Tieleman)

Na een slapeloze nacht vanwege de vele indrukken de dag ervoor was alles gereed om te vertrekken richting Callantsoog. Uiteraard met de nieuwe fietsen! De zon stond hoog aan de hemel en het was al lekker warm. De vooruitzichten waren fantastisch. Rond een uur of 1 kregen we trek en zijn bij Kornwerderzand op de dagrecreatieplaats wezen lunchen. Lekker aan zee met een weids uitzicht over zee.
Om 13:45 kwamen we aan op Camping Eindeloos in ’t Zand. Wat een leuke camping met erg fraaie kampeerplekken met uitzicht over de landerijen. Na het uitladen zijn we richting Callantsoog gefietst en bleek er een leuke Hemelvaartsmarkt te zijn. Hier hebben we even gesnuisterd en hebben we het strand nog even bezocht. De maagjes begonnen te knorren en hebben daarom bij Brasil een pizza gegeten. Na boodschappen te hebben gedaan zijn we weer richting camping gefietst. Waar we lekker hebben genoten van de zon en een wandeling hebben gemaakt over de bollenvelden.

Vroeg in de ochtend werden wij gewekt door “regen”. De boer was het veld aan het besproeien en werd de camper gelijk even meegenomen. Na een frisse start hadden we een heel programma in elkaar gezet. Een fietstocht naar Den Helder met een bezoek aan Fort Kijkduin en het Marine Museum. Het zou weer een prachtige dag worden met een gemiddelde temperatuur van 27 graden. Na een mooie tocht van een kleine 25 km kwamen we aan bij Fort Kijkduin waar we eerst een rondleiding hebben gekregen over het verleden van Den Helder en de forten die daar hebben gestaan. Daarna de aquaria bekeken, haaien gevoerd en roggen geaaid. Al met al een leuk museum.
Na het bezoek zijn we verder langs de kust gefietst om het Marine Museum te bezoeken. Een indrukkend museum met de geschiedenis van de Koninklijke Marine waar gebruik werd gemaakt van heel veel mooie schaalmodellen, oude schilderijen en prachtige vitrines. Buiten lagen twee oude schepen in de haven die we bezocht hebben en stond er een onderzeeër op de kade waar we door gekropen zijn.
Na het culturele uitje zijn we terug gefietst naar Callantsoog en hebben we heerlijk gegeten bij The 4 Seasons.

Zaterdag was het 30 graden en stond de zon al vroeg op de camper te branden. Het werd tijd om te genieten van het strand. Na het inpakken van de handdoeken richting Callantsoog gefietst om nog snel even zonnebrandcrème te kopen. Dat idee hadden meer mensen en het schap was nagenoeg leeg. Met de laatste flesjes in de tas nog even wezen shoppen en twee mooie windjacks gekocht. Daarna genoten van het strand. Op de terugweg boodschappen gedaan en heerlijk pasta gekookt bij de camper.

Zondag hebben we lekker uitgeslapen. We hadden de avond ervoor al een mooie fietsroute uitgestippeld richting Alkmaar. Rond 11:00 zijn we op de fietst gestapt en langs een fraaie route met fantastische vergezichten, waarbij we halverwege bij de Berenkuil een koffiepauze hadden ingelast, rond half 2 in Alkmaar aangekomen. Daar als eerste genoten van een heerlijk ijsje op het terras van IJssalon De Mient. De grachten van Alkmaar werden druk bevaren en hebben daarom ook besloten een rondvaartje te doen. 22 bruggen en daarbij ook 22 keer bukken. Wat een lage bruggen. Na nog het nodige te hebben gewinkeld zijn we rond 17:00 weer op de fietst gestapt en om 18:30 waren we weer in Callantsoog waar we lekker gegeten hebben bij Iegewies. Asperges! Het plein werd ’s avonds nog opgevrolijkt door een bandje The Tropical Steelpans. Na een heerlijk toetje en Esther een kaasplankje was het weer tijd om richting de camper  te gaan. 80 km fietsen gaat je niet in de koude kleren zitten.

De volgende ochtend werden we gewekt door echte regen. Een flinke bui met onweer. Gelukkig trok het later weer open en konden wij de spullen weer droog inpakken. Bij Schoorl hebben we nog 10 km gewandeld. De zogenaamde Noordzee route. Een mooie wandeling door de bossen naar de zee en vice versa. De duinen zijn hier maximaal 54 meter hoog. Indrukwekkende vergezichten dus. Op het strand hebben we nog lekker geluncht. Daarna de camper weer ingestapt en richting Groningen gereden.

Een heerlijk lang weekend. Onze huwelijksreis! In juli zal de volgende trip zijn.