De Koog Texel (NL)

De Koog Texel (NL) 17 mei – 27 mei 2019

We kiezen voor het ruime sop!

In de ochtend alles ingepakt voor de reis naar Texel. Rond 11:00 vertrokken wij vanuit Leek richting Den Helder. Tegen 13:15 stonden we bij de TESO haven. Helaas voor ons. De eerste boot was al vol. Een deel van het gezelschap, eerst een weekendje in een huisje met het gezin van de Brouwers, stond op de boot. Helaas mochten wij niet meer door de slagboom en moesten dus op de volgende boot wachten. De eerste keer ook met onze minicamper op een veerboot. Wij stonden vooraan in de rij en konden als eerste op de volgende boot. Rond 15:30 waren we bij Landal Sluftervallei. Het familieweekendje kon beginnen. In de slaapkamer van het huisje konden we alvast even wennen. De kamer was bijna kleiner dan onze camper :-p Die avond hebben we snel een patatje gedaan bij de cafetaria en hebben ons vermaakt met een potje bowlen.

De volgende ochtend hebben we me z’n allen ontbeten en zijn naar Cocksdorp vertrokken. Hier een leuk marktje bezocht en de plaatselijke winkels bekeken. Uiteraard een drankje op een terras mocht niet ontbreken. Omdat de weersvoorspellingen nog niet echt super waren hebben we beide nog een dikke vest gekocht voor de kampeerweek. Beter een jas teveel dan een jas te weinig. In de vlinderwinkel zagen we een prachtig wandstuk voor op de babykamer. ’s Middags hebben we nog een leuke fietstocht gemaakt van 22 km (Esther was zwanger en lange tochten lukten dus niet echt meer) en de vuurtoren bekeken. Hier zagen we ook een leuk strandtentje waar we die avond met z’n allen zouden gaan eten. Paal 28! Het eten was goed en lekker!

Het zou een kille dag worden. Veel mist. Zou dit een voorbode zijn voor de rest van de week? Gewoon de moed erin houden. Na het ontbijt lekker rustig aan gedaan en ’s middags nog een wandeling gemaakt richting de vuurtoren. Daar gezellig geborreld. Het weekendje met het gezin was bijna ten einde. Op naar de volgende.

Alle spullen ingepakt in de camper. Samen met Jan (papa) en Gea (mama) nog even wat gedronken en dan was het tijd om de rest van de week te gaan kamperen. Uiteraard moest er eerst proviand ingeslagen worden. Bij de Lidl boodschappen gedaan en toen doorgereden naar De Koog. De komende nachten zijn we te gast bij Monique en Marieke op Camping De Razende Bol. Een leuke camping met schitterend sanitair. Alles ziet er spik en span uit. Op de kampeerplek een eigen picknick tafel. Na het opzetten van de tent en de lunch zijn we op de fiets gestapt richting het strand. Veel wind en dus veel schuim. Bij Paal 17 hebben we een drankje gedaan. ’s Avonds bij de camper gegeten en gekeken wat we de komende dagen zouden gaan ondernemen.

De ochtend was kil en koud. Veel bewolking. Na het ontbijt richting Ecomare gefietst. Genoten van het zeeleven. Echt een aanrader als je op Texel bent. Vanuit Ecomare zijn we doorgefietst naar Den Burg. Hier hebben we het stadje verkent. Een gezellig stadje. De dag afgesloten in De Koog waar wij heerlijk hebben gegeten bij Pizzeria Latino. Toch weer een flink stuk gefietst vandaag. Rond half 8 weer op de camping.

De dag begonnen met een dikke jas. We hebben een leuke route uitgestippeld. Esther heeft deze week haar eigen fiets ingeruild voor de van mam (Corrie). Vanwege de zwangerschap is de houding op de tourfiets niet optimaal. De route brengt ons langs Den Hoorn en Oudeschild. Onderweg uiteraard meerdere malen gestopt voor een hapje en drankje. Bij Oudeschild lag de rondvaartboot in de haven en besloten we om het ruime sop op te zoeken. Met de TX44 hebben we een mooie rondvaart gedaan. De zandbanken lagen vol zeehonden. De boot ging ook nog de marinehaven en konden we genieten van de marineschepen. Het weer sloeg om en de jas kon uit. ’s Avonds hebben we de barbecue gepakt en bij de camper gegeten. Genieten!

Vandaag een rustdag. In De Koog hebben we gewinkeld (Ricardo heeft een mooie hoed gekocht) en zijn nog even lekker op het strand geweest. Bij Paal 20 hebben we de middag doorgebracht met een hapje en een drankje. Genieten van het mooie weer en de de zee. Langs de Lidl gefietst en op de camping de barbecue weer aangezet.

Eerst weer lekker ontbeten. We werden verrast met een gebakje. Een mooie tocht langs Oosterend, De Waal en Den Burg, waar we heerlijk geluncht hebben bij Eetcafé de Steenenplaats. Het was erg druk op de terrassen. Bij de Albert Heijn nog snel even wat boodschappen gedaan en toen weer terug gefietst naar de camping. Het is onze trouwdag dus dat moest gevierd worden. Aan het eind van de middag zijn we richting De Koog gefietst. Hier kwam Ricardo erachter dat er in de Texel Stormbock toch best wel wat alcohol zit. Die avond hebben we weer bij Pizzeria Latino gegeten. De avond hebben we afgesloten op het strand met een mooie zonsondergang.

’s Morgens werden we verrast door gebak op de camping. De campingbeheerster was 50 geworden en dat moest gevierd worden. Het zou weer een rustdag worden. We zijn aan het begin van de middag richting De Koog gefietst. Daar zijn we langs de duinen gelopen om bij Beachclub Texel te eindigen. Hier lekker achter het glas op het terras gezeten en genoten van de bruiloft die op het strand plaatsvond. In de loop van de middag weer terug gegaan naar de camping en uiteraard de barbecue weer aangezet. Heerlijk!

Onze laatste dag op het eiland. Het weer werd weer minder. Het was bewolkt. ’s Morgens hebben we het sommeltjespad gelopen.

Volgens de legenden wonen er op Texel Sommeltjes, een soort aardmannetjes. Ze werden het meest gezien in de buurt van De Waal. Hier lag een oude grafheuvel waarop de Sommeltjes bij maanlicht dansten. Wanneer een Sommeltje in de zon komt verandert hij in een steen. Als het donker wordt, komt hij weer tot leven. Langs de route gaan de kinderen op zoek naar de Sommeltjes (stenen figuren), ‘dieren’ die op Texel leven en andere leuke dingen.

’s Middags hebben we het Juttersmuseum bezocht. Mooi om te zien wat er allemaal op de stranden gejut wordt. Het is een behoorlijke collectie. Als je tijd hebt is het zeker het bezoeken waard. Om de vakantie af te sluiten, het zou voorlopig de laatste zijn, hebben we in De Koog nog lekker gegeten en werden op de terugweg ingehaald door een flinke bui. We kwamen drijfnat aan bij de minicamper.

In de ochtend hebben we de tent en de camper weer ingepakt. In Cocksdorp wilde we de vlinders nog ophalen. Helaas voor ons bleek de winkel op maandag gesloten. Dat is jammer. Gelukkig hebben we hem alsnog online besteld en hangt hij nu bij Lianne op de kamer. Het zou nu wel even duren voordat de minicamper weer als kampeermiddel gebruikt gaat worden.