Oude Willem (NL)

Oude Willem (NL) 10 juli – 12 juli 2020

Op eenzame hoogte!

De voorspellingen leken goed voor het weekend. Het zou droog blijven. Gelukkig want met regen is kamperen altijd een stuk minder aantrekkelijk. Esther moest vrijdagochtend nog werken. Het regende de hele ochtend. Een slecht voorteken? We hebben thuis nog snel iets gegeten en de minicamper verder ingepakt. Volgens buienradar zou het tegen 14:00 weer droog moeten worden. Rond 14:00 zijn we weggereden uit Leek. Het zou weer een wereldreis worden van amper 40 km. Om kwart voor drie kwamen we aan op de camping, Camping ’t Oude Willemsveldt, in Oude Willem. Onderweg kwamen we ook nog langs de Boscamping Appelscha waar we in 2017 een nachtje hebben gekampeerd. We werden zeer vriendelijk ontvangen en konden zelf een plekje uitzoeken. Gekozen voor een plekje dichtbij het toiletgebouw en de speeltuin. De tent stond weer binnen een kwartier. Helaas nog met onze oude tent. Lianne ging gelijk de boel verkennen. De zon kwam langzaam door. Genieten!

Na het eten hebben we de boel een beetje verkend en zijn een stukje wezen wandelen. We moesten het bos even opzoeken en kijken hoe we een ingang konden vinden. Er lopen grote koeien dus het hele bos werd omheind door schrikdraad. Gelukkig vonden we naar een stukje lopen een hek waar je het bos in kon. Na de wandeling was het tijd voor Lianne om te gaan slapen. Wij hebben buiten nog even een potje Rummikub gespeeld. Het werd snel kouder en na de nodige stroomstoringen op het terrein, waar de mede kampeerders toch veel last van leken te hebben. TV werkt dan niet meer en iedereen kwam dus zijn kampeermiddel uit. Rond een uur of 12 was de laatste storing en werd er voor de tent nog een vergadering gehouden. De kou en de rumoerigheid buiten werkten niet echt mee om te gaan slapen. Wij besloten dus om het bed in de minicamper maar te gaan gebruiken. Hier hebben we uiteindelijk met z’n drieën, ondanks het kleine ongelukje, geslapen. Tijdens het bed opmaken draaide Lianne zich om en viel zo tussen de boodschappen onder de bank. Het was even schrikken, maar de schrik was vele malen groter dan de pijn gelukkig. Ik had er helemaal niet bij stil gestaan. DOM!

Lianne was iets later wakker dan normaal om half 7. Het was in verhouding ook een korte nacht. De zon scheen en het leek een prachtige dag te gaan worden. ’s Avonds hadden we een plan gemaakt voor vandaag. We zouden een route gaan fietsen richting Diever. Na het spelen in de speeltuin op de trampoline en de schommel was het tijd voor Lianne haar slaapje. Na het slaapje snel even wat fruit en zijn toen op de fiets gestapt. Heerlijk fietsen door het bos. In Diever hebben we voor het eerst in weken weer op een terras gezeten bij Eterij ’t Nieuwscafé. Dat moest gevierd worden. Lianne een pannenkoek en wij allebei een uitsmijter. We hebben het dorpje verder nog even verkend en wat lekkers opgehaald bij de warme bakker voor de volgende ochtend en de visite die ’s middags zou komen. Het was weer tijd om de route te vervolgen. Lianne was toe aan haar slaapje. Onderweg viel ze bij Esther op de fiets in slaap. Op de camping aangekomen, werd de lucht steeds donkerder. Rond 14:00 begon het ook behoorlijk te regenen. Marco, Claudia, Fabiënne en Philou kwamen op het hoogtepunt van de bui binnen. Het was even behelpen met z’n allen in de tent. Gelukkig na regen komt zonneschijn. We hebben met z’n allen gespeeld in de speeltuin en een stuk gewandeld in het bos. Daarna in Diever lekker gegeten bij Dorpsrestaurant De Lange. Het is even wennen met alle Corona-maatregelen. De kinderen waren de 1,5 meter barrière waardoor we wel aan een tafel konden zitten. We hebben overigens heerlijk gegeten. De kinderen werden moe en het was tijd om weer richting de camping te fietsen. Lianne viel snel in slaap en wij hebben de rest van de avond nog voor de tent gezeten en een fietsroute bepaald voor zondag. Slapen deden we weer in de camper. Lekker warm!

De biologische wekker van Lianne ging rond 6 uur. Weer lekker vroeg uit de veren. Weer lekker met z’n drieën buiten ontbeten. Na het slaapje van Lianne zijn we op de fiets gestapt richting Appelscha. Onderweg een kleine picknick gehad. Weer een prachtige fietsroute door de bossen en erg mooie vergezichten. In Appelscha was er markt. Na een kopje koffie op het terras, zijn we eerst naar de Bosbergtoren gelopen. Het was een behoorlijke klim de heuvel op, gelukkig mochten we in de toren van 33 meter met de lift omhoog. Wat een prachtig uitzicht. De “balkonnen” met glazen vloer geven toch wel een extra dimensie als je erdoorheen naar beneden kijkt. Uiteraard zijn we de markt ook nog even overgelopen en viel Lianne in slaap. Nog even doorgewandeld in het bos en daarna weer op de fiets gestapt. Op de camping alles weer ingepakt. Het zat er weer op dit weekend. De tijd vliegt! Rond half 5 waren we terug in Leek.

Het begint steeds beter te bevallen. Lianne vindt het kamperen super en wil alleen maar buiten spelen. Het fietsen vindt ze ook leuk mits we af en toe maar even een “kruippauze” inlasten. Half augustus zijn we weer in de omgeving van Appelscha. We kijken erna uit. Eerst nog even een weekendje Kollumerzwaag!

Groetjes uit Oude Willem (Camping ’t Oude Willemsveldt)