Zomer 2018 (B,F)

“Vive la France!”

Blankenberge (B) 9 juli – 11 juli 2018

Dag 1

De avond ervoor hadden we onze minicamper al ingepakt en de fietsen achter op auto gemaakt. Rond 08:30 vertrokken uit Leek. De eerste vakantie met een start vanaf ons eigen huis. Om half 11 hebben we een kopje koffie gedronken bij Hoogblokland. Helaas begint de uitlaat weer te tikken. Balen! Snel gestopt en de rubber iets verzet. Het getik onder de minicamper was weer verholpen. Jammer genoeg voor korte duur. Bij de camping, Bonanza 1, om half 2 werd het toch tijd om de garage te bellen. hier konden we woensdagochtend op onze vervolgreis langsrijden. Snel een broodje gegeten en richting Sea-life gefietst. Het was bewolkt maar de temperatuur was redelijk. Een leuk park waar je een paar uur zoet bent. Na ons bezoek de lange pier bezocht en van de zee genoten. Het stadje deed ons een beetje denken aan Scheveningen. De zon begon zich ook vaker te laten zien. Het vakantiegevoel was er! Op de boulevard hebben we heerlijk gegeten bij Brasserie Belair. Tegen half 8 waren we weer op de camping. Het was weer bewolkt geworden en de wind begon aan te trekken.

Dag 2

De biologische klok was nog niet uitgewerkt en om 8 uur werden we wakker. Tegen 9 uur ontbeten en om 10:00 uur op de fiets gestapt richting Brugge. Na een klein uurtje fietsen aangekomen in deze mooie historische stad. Als eerste de grote Belfort toren beklommen. Een behoorlijke klim, maar dat maakte het uitzicht meer dan goed! Het weer was niet zo best, zwaar bewolkt en kil. Op het plein een kop koffie met wafel gedaan en toen verder gelopen. Onderweg een heuse biermuur gezien en later hebben we Brugge vanaf het water bekeken met een boottocht.

Uiteraard ook nog Onze Lieve Vrouw kerk bekeken en rond half 4 weer de fietsen opgezocht en onderweg boodschappen gedaan. Na het eten nog even het strand opgelopen. Een wilde zee met veel golven. Helaas begon het ook te regenen.

In de bistro op de camping de wedstrijd Frankrijk-België bekeken. Helaas voor de Belgen was Frankrijk sterker.

Alle foto’s zien van Blankenberge….?

Sangatte (F) 11 juli – 15 juli 2018

Dag 3

Eerst ontbeten en toen de auto weer ingepakt. Bij het starten was het al snel duidelijk. De rit naar de garage moest gebeuren. Bij Garage Universel konden we direct terecht. Het was snel duidelijk de uitlaat was weer losgegaan. Na wat laswerk was de minicamper weer geruisloos en kon de reis richting Sangatte (net boven Calais) verder gaan. Een ritje van amper 150 km. Goed te doen. Het was bewolkt dus over de hitte hoefden wij ons geen zorgen te maken. Rond kwart over 12 reden we de camping op. Camping des Mottes Black (camping de zwarte motten) je moet er maar opkomen. Een fijne camping en de plaatselijke huisdieren stond ons al op te wachten. Gelijk de tent opgezet en met de fiets de omgeving verkend en besloten om richting De Cap Blanc Nez te fietsen. Een behoorlijk trip op de fiets, zeker als je de toeristische route pakt waar een mountainbike geen overbodige luxe was geweest. We hebben het gehaald. Al met al een mooie tocht en eenmaal daar aangekomen meer dan waard. Schitterende kliffen!

De zeemeeuwen waren goed aanwezig. Op de steile kliffen tal van nesten. We hadden geluk het was eb dus het water was erg ver weg. Bij vloed kun je er amper lopen zoals we nog zouden merken de komende dagen.

Met een flinke klim weer in het vooruitzicht zijn we weer op de fiets gestapt en hebben op de camping pasta gekookt. Lekker simpel, maar oh zo lekker. ’s Avonds hebben we in de “bar” van de camping Kroatië – Engeland gekeken. Helaas voor de vele Engelsen op de camping won Kroatië.

Dag 4

Om stipt 9 uur werd er getoeterd op de camping en jawel, de bakker stond voor de deur. Heerlijk ontbeten met verse croissants en chocolade broodjes. Onze dag kon niet meer stuk. De avond ervoor besloten om richting Calais te fietsen. Vlakbij de Eurotunnel zit een heel groot winkelcentrum. Hier zijn we een paar uur zoet geweest. Vanuit daar zijn we verder gegaan naar Calais. Een stadje van vergane glorie als je het ons vraagt. Het stadhuis bezocht en de vuurtoren beklommen. Ook nog een museum bezocht in een voormalige bunker uit de tweede wereldoorlog. Via de Lidl terug gefietst. Het eten bleek toch iets anders te smaken dan Esther verwacht had. Voor ons is de Franse taal niet onze tweede. Het bleek dus dat we aardappelen met eend hadden gekocht.

Na het eten zijn we nog even over het strand gewandeld. De ferries gaan hier af en aan richting Engeland.

Dag 5

Rond half 9 wakker geworden. Lekker uitgeslapen! De bakker stond uiteraard weer om 9 uur voor de tent met de auto en weer heerlijk ontbeten met verse broodjes. Rond half 11 op de fiets gestapt om km te gaan maken. Cap Gris Nez stond op de planning. Een trip van ongeveer 19 km. Helaas heeft Google weinig verstand van fietsen dus de laatste 3 km hebben we maar gelopen. Ook hier weer spectaculaire vergezichten. Engeland was duidelijk zichtbaar. Onze fietsen stonden uiteraard nog een aantal km’s terug bij het strand, echter wilden we ook Batterie Todt bekijken een paar km verderop. Een extra wandeling dus. Batterie Todt is deels gerenoveerd en geeft je een goed beeld van deze Duitse batterijen langs de Atlantikwall. Na ons bezoek moesten de fietsen weer opgezocht worden. Een flinke wandeling. Op de terugweg bij de plaatselijke Spar enkele boodschappen gedaan en bij de camping genoten van patat van de patatboer die zich op de camping had uitgestald. Na het eten zijn we nog even over het strand heengelopen.

Dag 6

De laatste dag in Sangatte. Uiteraard weer genoten van de verse broodjes als ontbijt. Rond 11 uur zijn we richting strand gelopen om ipv via de weg nu langs het strand naar Cap Blanc Nez te lopen. Best wel een spannende wandeling. Het werd langzaamaan vloed dus het strand werd alsmaar kleiner en kleiner. Daarnaast moesten we ook behoorlijk wat over rotsen heen klauteren. Uiteindelijk kwamen we op tijd aan de andere kant van de klif en hoefde we dus geen zwemsessie te doen.

Op het strand een broodje gegeten en via de heuvel weer terug gelopen richting de camping. Onderweg bij de bakker nog tompoucen opgehaald en een speciaal biertje voor Esther. De rest van de dag hebben we op het strand genoten. Groot nadeel van kiezelstranden is wel dat de weg naar zee een pijnlijke ervaring voor je voeten is als je geen waterschoenen hebt. ’s Avonds stokbrood met bietensalade gegeten. Esther heeft na het eten nog even hardgelopen.

Alle foto’s zien van Sangatte….?

Saint-Jouin-Brunaval (F) 15 juli – 19 juli 2018

Dag 7

De dagen bij Sangatte zaten er weer op. De tent en camper weer ingepakt en richting Saint-Jouin-Brunaval gereden. Rond 12:00 op een parkeerplaats een broodje gegeten. Het was lekker weer. Om half 2 kwamen we aan op camping Le Grand Hameau. Een leuke gemengde camping met trekkersplaatsen en stacaravans. Na het opzetten van de tent de fietsen gepakt en het strand opgezocht. Een leuk fietstochtje! Een gezellig en knus strandje tussen de kliffen. Bij aankomst op het strand stond er een bandje te spelen. Erg gezellig.

Uiteindelijk op het strand bij La Frite d’Or gegeten. Een heerlijk patatje! Na het eten moesten we weer een flink stuk omhoog fietsen. Een behoorlijke uitdaging. De extra calorieën van het eten waren in ieder geval snel verbrand. Rond half 9 waren we weer terug op de camping en hebben nog heerlijk buiten gezeten.

Dag 8

De zon stond hoog aan de hemel. Lekker buiten ontbeten en rond 10:00 uur op de fiets gestapt voor een strand ochtend. Deze keer besloten om de fietsen boven te laten staan en via de trappen naar het strand te lopen. Een behoorlijk afdaling, zeker als je slippers aan hebt. Tussen de vele kiezels een stukje zand gevonden om te liggen. Het werd vloed dus het water kwam langzaamaan weer dichterbij. Zwemmen is met kiezels en blote voeten altijd een pijnlijke ervaring. Rond 13:00 en een flinke klim onze fietsen weer gepakt en richting Mèmorial de Brunaval gefietst. Op deze plek hebben commando’s van de geallieerden delen van een Duitse radar weten te stelen. Het is een beetje vergane glorie helaas. Vanaf daar zijn we weer terug gegaan naar de camping. Boodschappen gedaan en voor het eerst onze barbecue gebruikt. ’s Avonds spelletjes gedaan bij de camper.

Dag 9

Vroeg opgestaan om de toeristen te kunnen ontlopen in Etretat. Rond 9:20 op de fiets gestapt en via diverse kleine dorpjes naar Etretat gefietst. Een prachtig dorpjes met prachtige kliffen. Het was eb dus konden we langs de kliffen lopen. Via een grot de andere kant van de klif bereikt. Hier moesten we middels een lang touw weer naar beneden. Heerlijk klauteren dus. Het ziet er allemaal prachtig uit. Verder lopen kon helaas niet meer. Het werd weer vloed en we moesten ook weer omhoog klauteren. Na het bezoeken van de onderkant van de kliffen ook omhoog geklommen. Hier genoten van een prachtig uitzicht. Daarna hebben we het dorpje zelf verkend en mooi authentiek Frans dorpje. Esther heeft een mooie hoed gekocht en ik vond het nu wel tijd voor waterschoenen. Bij de plaatselijke slager worsten gekocht en in de supermarkt nog wat boodschappen gedaan. Rond 14:30 weer op de fiets gestapt en we waren om 15:30 weer op de camping. ’s Avonds pasta gekookt.

Dag 10

Soort van uitgeslapen. Rond 09:00 ontbeten en tegen 11 uur richting Le Havre gefietst. Na 1,5 uur fietsen met enkele omleidingen, ivm werkzaamheden aan een tunnel, bij Docks Vauban aangekomen. Een groot winkelcentrum in de oude dokken van de haven. Na ons bezoek richting het centrum gelopen. Duidelijk is te zien dat Le Havre voor 80% verwoest is tijdens de oorlog. Veel naoorlogse bouw met veel beton. Zo lelijk dat het eigenlijk weer mooi is. Ook de kerk is geheel uit beton opgebouwd. Het ziet er van binnen indrukwekkend uit. Eerlijk is eerlijk het is geen gezellige sfeervolle stad. Rond 4 uur hebben we de fietsen weer opgezocht en via diverse omwegen weer de juiste weg gevonden richting de camping. Onderweg per toeval een Aldi tegengekomen en daar boodschappen gedaan voor de barbecue. Daar hebben we ’s avonds ook weer heerlijk van genoten.

Alle foto’s zien van Saint-Jouin-Brunaval….?

Tracy-sur-Mer (F) 19 juli – 23 juli 2018

Dag 11

’s Ochtends de tent weer ingepakt en rond 10:00 weg gereden. In het dorpje goedkoop weten te tanken en nog enkele boodschappen gedaan. Na een vrij korte rit van ongeveer 140 km kwamen we rond 13:00 uur aan op Camping Les Bas Carreaux. Een leuke kleine camping net buiten het dorpje Arromanches-les-Bains (Gold Beach). Gelukkig hadden we gereserveerd want de camping stond helemaal vol. Na alles te hebben uitgepakt de fietsen gepakt en richting het dorp gefietst. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was hier de grootste kunstmatige haven “Mulberryhaven” van de geallieerden. Na D-Day werd hier middels oude schepen en betonnen petons een haven gevormd. De onderdelen werden in het geheim in Engeland gefabriceerd en met sleepboten richting de kust vervoerd. Een deel van de betonnen golfbrekers liggen nog op hun plaats. Het is een indrukwekkend gezicht als je op het strand staat. Aangekomen in het dorpje hebben we twee musea bezocht;

• Het Landingsmuseum (Musée du Débarquement); Voornamelijk een museum over de landing op Gold Beach en het creëren van de Mulberryhaven. Het is een klein museum, maar zeker de moeite waard. Vooral de bewegende maquetes van de Mulberryhaven zijn indrukwekkend om te zien.
  • Arromanches 360; Het museum geeft in 360 graden beeld het verloop van de oorlog weer. Zeker een aanrader om te bezoeken.

Na alle indrukken hebben we in het dorp gegeten (Bar de Six Juin) en zijn rond 20:00 weer terug gegaan richting de camping. Een hele klim want ook hier was het strand een flink stuk lager gelegen dan de camping.

Dag 12

Regen! Terwijl het in Nederland over de 30 graden was, regende het bij ons. Om 9 uur stond de bakker op de camping en na het ontbijt en een aantal potjes Rummikub werd het rond 12:00 droog. De avond ervoor een route uitgestippeld om met de fiets richting het Memorial Museum of Omaha Beach te fietsen. Tijdens de fietstocht de Amerikaanse begraafplaats bezocht. Een plek waar je stil wordt. Bijna 10.000 Amerikaanse soldaten liggen hier begraven die hun leven gaven voor de bevrijding van Europa. Na het bezoek zijn we verder gefietst richting het museum. Ook weer een leuk museum. Niet veel nieuwe wetenswaardigheden, maar toch weer anders dan de andere. We zijn nog even verder gelopen richting het strand om het Omaha Beach memorial te bekijken. Je wilt er niet bij stilstaan hoe het strand er in de tweede wereldoorlog uitgezien moet hebben. Na een snelle verlate lunch, onze meegebrachte broodjes, werd het tijd om weer terug te fietsen. Op de weg terug zijn we gestopt bij Battery Longes-sur-Mer. Een Duitse stelling met gigantische kanonnen. Een groot deel van de kanonnen is nog in tact. Zelfs het uitkijkpunt op de klif is nog helemaal “gaaf”. Het geeft een goed beeld hoe de Duitsers de kusten vol hadden gebouwd. Rond 19:00 kwamen we weer aan op de camping. Een flinke fietstocht. Bij de camping stond een standje met Normandisch eten. Hier hebben we uiteraard gebruik van gemaakt en het smaakte heerlijk. ’s Avonds zijn we nog even richting het dorp gelopen.

Dag 13

Rond 09:00 ontbeten. Esther heeft nog wat kleding gewassen. Tegen 11:00 uur op de fiets gestapt om Bayeux te verkennen. Een leuke fietsroute. In Bayeux bleek naast de gewone warenmarkt ook nog een braderie in het centrum te zijn. Het was dus behoorlijk druk in de straten. Na over de warenmarkt te zijn gelopen met levende krabben, kreeften, kippen en konijnen zijn we het centrum ingelopen.
Tijd voor koffie! Bij een prachtig banketbakkertje Queen Matilda hebben we koffie met gebak gedronken. Na de koffie verder gelopen over de braderie en de Notre Dam bezocht. Een mooie kerk met een prachtig orgel.

We zijn verder gelopen en het Museum of the Battle of Normandy bezocht. In het museum een mooi overzicht per dag hoe de bevrijding verliep. Tal van voertuigen en materieel allemaal met hun eigen verhaal. Indrukwekkend. Een mooi museum. Na ons bezoek hebben we de Begraafplaats bezocht van de Britse soldaten. Tijdens de looptocht kwamen we ook nog langs het veld met zuilen met alle namen van verslaggevers die tijdens oorlogen omgekomen zijn.
Rond 16:30 zijn we weer richting de camping gegaan en werden we in Arromanches getrakteerd op een brassband die door de straten liep.

Uiteindelijk lekker gegeten bij Restaurant Le Pappagall. ’s Avonds op de camping nog even genoten van een drankje bij de camper.

Dag 14

Een stranddag! Het was gelukkig eb en dus ook strand. Nadeel is dat de zee dan ook een vrij stuk lopen is. Heerlijk genoten van het strand. Het gaf mij ook de kans om de resten van de Mulberry haven beter te bekijken. Het blijft indrukwekkend hoe men in zo’n korte tijd een kunstmatige haven heeft kunnen bouwen. Het werd langzaam vloed en het strand werd smaller en smaller. Wij zijn de kliffen opgelopen en vanaf daar was het uitzicht adembenemend. Tot slot langs de winkel gefietst en pasta gekookt op de camping. Onze laatste avond in Tracy-sur-Mer.

Alle foto’s zien van Tracy-sur-Mer….?

Sainte-Marie-du-Mont (F) 23 juli – 26 juli 2018

Dag 15

Om half 9 ontbeten en de tent ingepakt. Rond 10 uur zijn we bij de camping weggereden. Bij Point-de-Hoc waren we rond 11:00 uur. Een indrukwekkend schouwspel wat zich daar in de Tweede Wereld Oorlog heeft afgespeeld. Tegen half 1 waren we op de laatste camping van deze vakantie; Camping Utah Beach. Een grote gemengde camping met vaste plaatsen en kampeerplaatsen. Snel de tent opgezet en hebben we bij de zee gekeken en zelfs even gezwommen. Rond 15:00 zijn we naar het Utah Beach Landing Museum gelopen. Hier wordt in chronologische volgorde het verhaar verteld van de landing op Utah Beach. In het museum staat zelfs een B-26 bommenwerper. Na het bezoek aan het museum hebben we bij de camping een hamburger gegeten met friet en ’s avonds bij het live-muziek genoten van enkele cocktails.

Dag 16

Rond 10:30 op de fiets gestapt richting Carentan. Helaas bleek het stadje een beetje uitgestorven. We hebben er even rondgekeken en zijn toen weer op de fiets gestapt. Onderweg kwamen we een Lidl tegen en hebben daar enkele boodschappen gedaan. Op de terugweg zijn we gestopt bij de D-Day Experience. En of het een ervaring was! Je komt in een vliegtuig te zitten die onderweg is naar Frankrijk om parachutisten te droppen. Het komt erg realistisch over. In het “oude” museum “Dead Man’s Corner museum” zijn een aantal kamers ingericht zoals zij vroeger gebruikt werden door de Duitsers. Omdat we de dag die ochtend anders ingepland hadden en nu dus tijd over. Zijn we doorgefietst naar Sainte-Marie-Eglise en jawel de parachutist hangt nog steeds aan de kerktoren. We hebben ook het Airborne Museum bezocht. Met een tablet word je door het hele museum geleid. Via de tablet krijg je veel achtergrond informatie. Een mooi museum. Op onze fietstocht terug hebben we onderweg vlees gekocht voor de BBQ.

Dag 17

Vandaag hebben we lekker rustig aan gedaan. Om 10:45 zaten we op de fiets richting Battery Crisbecq. Het is een Duits bunkercomplex die men deels weer opnieuw heeft “opgebouwd” en ingericht. Toen de geallieerden het complex hebben ingenomen was het kanon nog intact. Helaas door een foutje is de boel toch ontploft. De schade is duidelijk te zien. Na on bezoek zijn we langs de kust verder gefietst naar Quineville . Hier hebben we bij een broodje gegeten en het World War 2 museum bezocht. Hier veel schaalmodellen en een straat ingericht zoals het in een Frans stadje geweest moet zijn. Indrukwekkend! Via een andere fietsroute weer terug gefietst naar de camping. Hier aangekomen hebben we de voortent alvast ingepakt en in het restaurant een pizza gegeten. Die avond zijn we ook nog even naar zee gelopen.

Alle foto’s zien van Sainte-Marie-du-Pont….?
Klik hier!

Donderdag 26 juli zijn we rond 10 uur vertrokken en kwamen rond 21:00 uur weer aan in Groningen. Helaas de vakantie zat er weer op.

Zomer 2019 zal in het teken van “Viva Espãna” staan!