We gaan als de brandweer!

Zuna 31 juli 2023 – 11 augustus 2023

We gaan als de brandweer!

31 juli

Iets eerder dan de bedoeling was, ECHT weer KAMPEREN met de tent en de nieuwe auto, Greyhound. Na een ruiling van onze geboekte “blije haventent” voor een kampeerplek met privésanitair, ging het toch gebeuren deze zomer. De zondag voor vertrek was het even passen en meten. De weersvoorspellingen waren verre van goed te noemen, dus er moesten voor de zekerheid toch wat extra kleren mee. De zaterdag ervoor nog snel laarzen en waterschoenen gehaald voor de kids. Uiteindelijk paste alles in de auto en stond de auto zondagavond grotendeels klaar voor vertrek richting Zuna!

Maandag snel nog even boodschappen gehaald in de ochtend en de laatste spullen in de auto gepakt. Fietsen achterop en gaan met die banaan. Zoals gezegd het weer was niet denderend. Onderweg viel er ook af en toe en bui. Volgens buienradar zou het in de loop van de middag beter worden. Rond kwart over 1 kwamen we aan bij camping Mölke en het was droog. Snel naar ons plekje gereden nummer 182. Een mooie plek achter de tent die wij oorspronkelijk gehuurd hadden en nu het verblijf zou moeten worden van Marco en Claudia en de kids. Kees en Corrie hadden verderop op de camping een 6 persoons chalet gehuurd.

Snel de tent uit de auto gehaald, het was immers nog droog maar de lucht beloofde niet veel goeds. De kids waren ondertussen al het veldje aan het verkennen. Binnen een half uur stond de tent en kon het inrichten beginnen. Met de slaapcabine erin, viel de leefruimte toch iets tegen. We moesten het er maar mee doen. Rond 3 uur kwam ook de rest van de familie aan op de camping. De gehuurde tent bleef ongebruikt en iedereen nam z’n intrek in het chalet.

Rond etenstijd lekker makkelijk gedaan en patat gegeten met z’n allen in het chalet en werd er nog even gespeeld in de binnenspeeltuin.
’s Avonds de grote uitdaging wie slaapt waar. Lianne wilde heel graag achter in de auto slapen. Voor Naud hadden we het campingbedje achter in de tent gezet. Voor ons bleef dus de slaapcabine open. Best even spannend om Lianne alleen in de auto te laten slapen. Het was voor iedereen even wennen. Gelukkig viel iedereen wel snel in slaap.

1 augustus

Het was vroeg vanmorgen. Naud en Lianne waren op tijd wakker. In de ochtend zou het volgens buienradar enigszins droog blijven. Eerst nog even lekker spelen op de camping en toen met fietsknoop een leuke route langs de Regge gepland met als start een pontje die met de hand bediend moest worden. Klein nadeel van de pont, dat hij niet helemaal de wal bereikte. We konden de fietsen gelukkig optillen en met de pont over. Een leuke route en het bleef ook de hele route droog. Voor onderweg broodje meegenomen en lekker gepicknickt langs de Regge. Bij terugkomst moest Naud even z’n slaapje doen. Na het slaapje was er livemuziek op het terras tussen de buien door. De kids hebben lekker de hele middag buiten en binnen in de speeltuin gespeeld. Aan het eind van de middag werd het langzaam tijd om met het eten te beginnen. Esther had zaterdag een bloemkoolschotel gemaakt en deze moest even opgewarmd worden. Met het nieuws gasstel hebben we twee pitten tot onze beschikking en dat werkte erg goed. Lekker buiten voor de tent kunnen koken. Na het eten was er een kinderdisco in de binnenspeeltuin. Erg gezellig! Toen was het alweer bedtijd voor de kids en hebben we nog even in de tent gezeten.

2 augustus

Ook vandaag begon de dag weer lekker op tijd. Er moesten wat boodschappen gedaan worden voor de komende dagen, dus op de fiets richting Rijssen gegaan. Daar bij de plaatselijke bakker brood gehaald en een taart besteld voor Lianne haar verjaardag. Bij de slijter ook even wat speciaal biertjes gehaald. Het is immers vakantie en daar moet je ook een beetje van genieten. Het was een redelijke dag met af en toe wat water uit de lucht. Bij Bakker Bart in Rijssen nog een broodje gegeten en toen zijn we weer richting de camping gegaan. Vandaag gebakken aardappelen met broccoli. We konden voor het eerst gebruik maken van onze picknicktafel. Lekker buiten eten. ’s Avond was er groot feest bij de pop-upcamping. Een geweldige show voor de kids met veel muziek en dans. Beide kids lagen er vrij laat in maar hebben zich geweldig vermaakt. Samen nog even genoten van ons speciaal biertje voor de tent.

3 augustus

Vanochtend kon er geknutseld worden. Lianne vond het heel erg leuk en heeft een dromervanger gemaakt. Daarna nog lekker spelen in de binnenspeeltuin, het was weer behoorlijk nat buiten. Na het slaapje van Naud werd het weer iets beter en hebben we samen met Corrie en Kees weer een route gefietst. Een tochtje van uiteindelijk zo’n 25 km. Tijdens een bui zijn we wezen schuilen bij een prachtig rustpunt ’t Kattebos. Hier genoten van een bakje koffie, zelfgemaakte cake en koek. Ook heerlijke zelfgemaakte jam meegenomen. De tocht bracht ons over de Sallandse Heuvelrug. De heide stond al in bloei een mooi gezicht. Snel nog even langs de winkel voor boodschappen en toen pasta gegeten.

4 augustus

Na een lekker ontbijt met verse warme broodjes van de campingwinkel, begon de ochtend met BINGO! Op een leuke speelse manier met foto’s in plaats van cijfers. Lianne heeft 3 rondes meegedaan toen vond ze het wel genoeg. Daarna lekker spelen in de binnenspeeltuin. Ook nu viel er af en toe een bui en bleven de plassen vol. Marco had een elektrische Landrover gehuurd voor Philou en samen met Lianne gingen ze lekker door de plassen heen crossen. Helaas was het van korte duur. De regen begon met bakken uit de lucht te vallen. Er viel zoveel regen dat er zelfs rond de auto een grote plas was ontstaan. Gelukkig bleef de tent aan de binnenkant droog. Na het slaapje van Naud klaarde het op en kwam zelfs de zon er even door. Tijd dus om even een stukje te gaan fietsen. Een bezoek aan de Pelmolen “Ter Horst” van Rijssen mocht uiteraard niet ontbreken in onze vakantie. Fabiënne en Philou gingen bij opa en oma achter op de fiets. Na een klein tochtje kwamen we aan bij de molen. In de molen kregen we uitleg over de molen en keek iedereen z’n ogen uit. Na het bezoek nog even snel doorgefietst voor wat boodschappen in Rijssen. Eenmaal terug op de camping werden alle buitenspelletjes uit de kast getrokken. Heerlijk buitenspelen. Daarna lekker samen genieten van een pizza van Domino’s. De avond hebben we nog lekker voor de tent kunnen zitten, uiteraard met jas aan.

5 augustus

Door de vele regen was de Regge een beetje overgelopen en lag er genoeg water op het strandje. Beide kids bedachten zich niet en het werd tijd om lekker in het water te spelen. Het voorbeeld werd gevolgd door meer kinderen en het werd een gezellige natte boel in de speeltuin. Zelf even snel naar Rijssen gereden om de verjaardagstaart van Lianne op te halen bij de bakker. Morgen word je 4! Die middag hoog bezoek. Marc en Maud samen met Mexz en Mila. Ze komen leuke cadeautjes brengen voor Lianne en Naud. Lianne vond het echter leuker om met opa, oma, Marco, Claudia, Fabiënne en Philou richting het speelbos te gaan. In de avond hebben we nog even meegedaan met de kinderdisco en zijn nog even wezen spelen in de binnenspeeltuin. Toen de kids sliepen hebben we snel de tent nog even versierd. Heel toevallig, op het veldje bleek er nog iemand jarig te zijn 6 augustus. Dubbel feest!

6 augustus

Iedereen was op tijd wakker. Zenuwachtig voor de verjaardag. In de ochtend hebben we de cadeautjes uitgepakt. Wat ben je weer verwend! In de binnenspeeltuin kwam de rest van de familie cadeautjes brengen. Je bent nu helemaal klaar voor school, een rugtas, lunchtrommel, bekers en dat allemaal van PAW Patrol. Je weet ook raad met je nieuwe koffer met opmaakspulletjes. Je smeert je hele gezicht ermee onder. Die middag komen opa Jan en Oma Gea langs op je verjaardag en het is een drukte voor de tent. Ook nu allemaal weer leuke knutselspulletjes van PAW Patrol. Het is feest op de camping en er is live muziek een luchtkussen en allerlei leuke activiteiten.
We sluiten je verjaardag die avond af bij De Pannekoekenbakker in Holten. Je wordt verrast met vuurwerk! Dat is leuk! Het is heerlijk eten. Over het weer gaan we het maar niet hebben. Het komt weer met bakken uit de lucht vallen.

7 augustus

Na het ontbijt besluit Lianne haar visagiekunsten op Esther uit te proberen. Het resultaat is verrassend. DE zon breekt door en we besluiten dat we die avond de barbecue wel een keer kunnen gaan gebruiken. Op de fiets gestapt om een slager te zoeken en vlees gehaald. Voor de rest van de dag heerlijk vertoefd op de camping. Na de barbecue nog even met de kids gedanst bij de kinderdisco. Er is alweer een week voorbij. De tijd vliegt!

8 augustus

Het weer wordt langzaamaan beter. Lianne gaat in de ochtend nog even gezellig knutselen na het ontbijt. In de middag besluiten we om richting de kinderboerderij in Holten te fietsen. Een tocht van 15 km voordat we bij Kinderboerderij Dondertman aankwamen. We doen er een dik uur over. Er staat behoorlijk wat wind en we hebben hem recht in ons gezicht. De route via Googlemaps was niet heel erg leuk. De terugweg gaan we het anders doen.

Op de kinderboerderij is genoeg te doen. Heel veel speeltoestellen en genoeg dieren. Er lopen zelfs schildpadden. Beide diertjes waren erg actief en dit vonden zowel Naud als Lianne uiteraard reuze interessant. De draaimolen viel ook erg in de smaak. Aan het einde van de middag nog heel veel vertier gehad bij de skelterbaan. Een patatje met een Twentse gehaktbal mocht uiteraard niet ontbreken voordat we weer op de fiets stapten. Via Fietsknoop een alternatieve route gezocht en gevonden. Eenmaal op de camping hebben we nog even lekker binnengespeeld.

9 augustus

Woensdag! BINGO! Nu deden Fabiënne en Philou ook mee. De spanningsboog was niet heel lang en de air-trampoline bleek toch de voorkeur te hebben. Lekker springen! Na het middagdutje fietsen we naar het brandweermuseum samen met opa en oma. We worden weer getrakteerd op een bijna droge middag. Er is van alles te doen op het terrein. Er worden klompen gemaakt met een ouderwetse 3D- printer, mensen in klederdracht doen de was en er staan een groot brandweerluchtkussen. Voor de poort van het kasteel staat een brandweerwagen waar je een ritje in kunt maken. Dit laten we ons uiteraard geen tweede keer zeggen. Het is druk dus we moeten even wachten. Een goed moment om dan het museum zelf even te bezoeken. Op de begane grond is er van alles te vinden over de kledingindustrie. Op de eerste verdieping heel veel brandweerspullen en op de tweede verdieping kun je je zelfs verkleden als brandweerman/ -vrouw. Na het bezoek snel richting de brandweerauto. Iedereen achterin en de sirenes werden aangezet. Wat kan zo’n wagen snel! Na een ritje van 15 minuten stonden we weer voor de poort. Een geweldige ervaring rijker.

Na de rit ook het Rijssensmuseum bezocht in het kasteel zelf. Lianne heeft haar bezoek afgelegd in klederdracht en alvast even in de schoolbanken gezeten. In het kasteel viel ook weer genoeg te zien. Erg leuk!

We fietsen weer terug richting de camping met een tussenstop bij de winkel. We kunnen die avond weer lekker buiten eten. Er is weer groot feest bij de pop-upcamping, daar vermaken we ons de hele avond goed. Wat weer een leuk feestje!

10 augustus

Na een rondje van de zaak komen we op de juiste locatie aan van het leemspoor. De verwachtingen waren iets hoger dan dat het daadwerkelijk was. We kijken eerst bij alle locomotieven die op het terrein staan. Er is nog genoeg te restaureren hier. De locomotieven werden gebruikt om leem uit de grond te halen en deze te vervoeren naar de steenfabrieken die van het leem weer bakstenen maakten. Met de trein hebben we een stukje gereden naar de dependance waar men druk bezig is een nieuw centrum op te zetten. Over +/- 3 jaar moet deze gereed zijn en zal het zeker een interactiever bezoek gaan worden dan dat nu het geval was. We rijden op de fiets weer terug naar Rijssen en na het bezoek aan de kerk drinken we nog even een kopje koffie bij Bakker Bart.

Vanavond kan er gedrumd worden! Fabiënne, Philou en Lianne vinden het super en genieten er ook erg van. Wat een heerlijke sfeer hangt er rond het drummen. De instructeur is erg enthousiast en weet de kinderen goed te motiveren. Later als we bij de tent zitten horen we dat ook de oudere doelgroep zich goed vermaakt.

11 augustus

We hebben buienradar goed in de gaten gehouden afgelopen dagen en besluiten daarom om vandaag te vertrekken. De tent is droog en de voorspelling voor vanavond en de volgende ochtend zijn niet positief. Voordat we de boel gaan inpakken stippelen we nog een route uit van 25 km om de Sallandse Heuvelrug nog even verder te verkennen. Broodjes en drinken mee. Halverwege de route komen we bij het bezoekerscentrum en stoppen daar om wat te drinken, te spelen en het kabouterpad te lopen. We stappen weer op de fiets om richting de camping te gaan. Nu de grote uitdaging om alles weer in de auto te krijgen. We nemen de tijd om alles rustig op te ruimen en in te pakken. Rond 4 uur is ales ingepakt en staan de fietsen weer achter op de auto. De rest van de familie hebben de auto’s ook vol. Als afsluiting rijden we langs de McDonalds in Assen. Het zit er weer op de natte zomervakantie van 2023.

Ondanks de regen was het heerlijk om weer met de tent op pad te zijn. We gaan kijken of er in onze Greyhound een camperbox gaat passen en de auto dus geschikt maakt voor een slaapplek voor 2 personen.